מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
פרסי ישראל
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

חזרה לרשימה

פרופ' יהודה ליבס

share
שתפו עמוד:
פרופ' יהודה ליבס

על הזוכה

מקבל פרס ישראל לשנת תשע"ז בתחום חקר מחשבת ישראל.

יהודה ליבס הוא מן הגדולים שבחוקרי מחשבת ישראל בדורנו. מחקריו הרבים פרושים על פני מגוון תחומים במחשבה היהודית לדורותיה. הוא מומחה בעל שם עולמי בחקר הזוהר והמיתוס היהודי והוא תרם תרומה מכרעת להבנת תהליכי גיבושה של ספרות הקבלה למן ימיה הראשונים. פרופ' ליבס פרסם מאות מחקרים אקדמיים והעמיד דורות של תלמידים חוקרים ההולכים בדרכו ולאור משנתו.

נימוקי השופטים

פרופ' משה אידל, יו"ר, פרופ' ברכה זק, פרופ' תמר רוס

יהודה ליבס נולד בירושלים בשנת תש"ז. בשנת תשכ"ח, לאחר שירות צבאי בחיל הצנחנים, הוא החל ללמוד בחוג ללשון העברית ובחוג לפילוסופיה יהודית וקבלה באוניברסיטה העברית. לימודים אלו תרמו לביסוס יסודות עולמו המחקרי: שליטה מעמיקה בלשון העברית והיכרות עם המחשבה היהודית לדורותיה. עבודת הדוקטור שלו על מילון ספר הזוהר, שהוגשה בשנת תשל"ו, נכתבה בהדרכתו של פרופ' גרשם שלום ז"ל וזכתה בציון "מעולה". הוא התחיל להורות בחוג לפילוסופיה יהודית וקבלה בשנת תשל"א, ובשנים תשמ"ח–תשנ"א עמד בראש החוג.

נוסף על הוראתו בחוג, פרופ' ליבס השתלם במחקר ובהוראה באוניברסיטאות מובילות בארצות הברית – אוניברסיטת הרווארד ואוניברסיטת שיקגו.

פרופ' יהודה ליבס הוא חוקר מבריק ומוביל של הספרות המיסטית היהודית לדורותיה. בין חידושיו הרבים בולטת הארת תפקידיהם של המיתוס והמשיחיות ככוחות מניעים בתרבות היהודית מאז המקרא ועד היום. הוא חקר שלבים חשובים – חלקם בלתי ידועים – של המיתוסים היהודיים. מחקריו של פרופ' ליבס מקיפים תחומים רבים, בעיקר בשדה הקבלה, ובכולם ניכרות ההעמקה, התעוזה והחדשנות. תרומותיו הסגוליות בתחום ספר הזוהר והשבתאות שינו את מפת המחקר באופן מכריע. הוא היטיב לצייר את קלסתרן של דמויות רבות בתולדות היהדות המיסטית, חלקן בלתי מוכרות. הוא הצליח לשרטט ביד אמן את דמותן ואת תודעתן-העצמית של דמויות היסטוריות ושל דמויות ספרותיות מרכזיות בספרות הסוד היהודית. הרגישות הפילולוגית והעמקות הפנומנולוגית שהוא ניחן בהן התמזגו באחד ממפעליו המרכזיים של ליבס, חקר ספר הזוהר: הוא חשף מחד גיסא את דמות גיבורו הספרותי של הזוהר, ר' שמעון בר יוחאי, ומאידך גיסא גילה מה הייתה תרומתו או תרומתם של מחבר או מחברי הזוהר בימי הביניים להיווצרות הספרות הזוהרית.

ליבס תרם תרומה מרכזית להבנת הפנומנולוגיה של התופעות הדתיות הקבליות בפרט והיהודיות בכלל. הוא נחשב לראש החוקרים של הממד הפרסונלי בכתיבה הקבלית. כוחו בתחומים הללו מתבטא בבירור במוקד השני של עיוניו בתחום המיסטיקה – קבלת האר"י בצפת והשבתאות ונתיבי השפעתן, במיוחד בעולם הקבלה האשכנזי. בתחום זה הניח ליבס יסודות להמשך המחקר בדבר הפנומנולוגיה של קבלת האר"י וההרמנויטיקה הייחודית שלה תוך עיון מיוחד בזיקתה העמוקה לספרות הזוהרית. ליבס מרחיב תכופות את הבנתנו בדבר מה שהוא מכנה "אזורי גבול" ו"גבולות הדת", תוך שהוא עוסק באומץ ובכישרון רב בתופעות של כפירה, פולמוסים, או הפרת ההלכה ממניעים רוחניים. הוא מתייחד ברגישות למורכבות העצומה של הכתיבה הקבלית ושל היצירה הדתית בכלל. ממד זה ניכר במיוחד במחקריו המכוננים ורבי-התהודה על התנועה השבתאית, ספיחיה והקשריה, וכן בדיוניו הרבים במגעים בין יהדות לנצרות, ובכלל זה בהשפעות הנוצריות, למשל על נוסח התפילה היהודית. כמו כן הוא חקר דמויות שונות בנצרות הקבלית בתקופת הרנסנס. רוחב ידיעותיו בתרבויות הקלסית, הנוצרית והמוסלמית ושליטתו בשפות רבות מעשירים מאוד את מחקריו המעמיקים על יצירות מן המקורות הקלסיים, היווניים, הלטיניים והערביים.

אין ספק כי לפנינו דמות של איש אקדמיה מוביל שהוא בה בעת דמות מעורבת, מעוררת ומשפיעה במרחב התרבותי הישראלי. הוא חותר לחבר מרחב זה לשורשיו ההיסטוריים, הלשוניים והספרותיים, ומשתתף באופן פעיל בהתרחשויות התרבותיות מחוץ לכותלי האקדמיה. פרופ' ליבס מתבלט בין מובילי מחקר המחשבה היהודית בזמננו, ואין חוקר המכבד את עצמו במדעי היהדות ובתחומים סמוכים להם במוסד כלשהו בעולם שאינו נעזר בכתביו ומתמודד עמם בכובד ראש.

פרופ' ליבס זכה בפרסים יוקרתיים: פרס ביאליק, פרס גרשם שלום מטעם האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים ופרס אמ"ת. הוא העמיד דור חדש של חוקרים, והוא מלווה אותם ואת מחקריהם במסירות רבה.

ועל כן מצאה הוועדה את הפרופ' יהודה ליבס ראוי לקבל את פרס ישראל בחקר מחשבת ישראל לשנת תשע"ז.

קורות חיים

פרופ' יהודה ליבס מתגורר בירושלים, נשוי לאסתר לבית צוויג ואב לשלושה ילדים: בועז, חמדה ומשה. הוא סב לשישה נכדים: נעים, אלעד, כליל מרים, ענבר, יונתן ומיכאל יוסף מאיר.

לימודים

1968–1971 תואר ראשון, החוג לפילוסופיה יהודית וקבלה והחוג ללשון העברית,האוניברסיטה העברית בירושלים
1972–1976 תואר דוקטור, החוג למחשבת ישראל, האוניברסיטה העברית בירושלים

תפקידים אקדמיים בארץ

1971–1993 מרצה בחוג למחשבת ישראל, האוניברסיטה העברית בירושלים
1988–1991 ראש החוג למחשבת ישראל, האוניברסיטה העברית בירושלים
1993–2008 פרופ' מן המניין, האוניברסיטה העברית בירושלים
1999 ראש הקבוצה הבינלאומית לחקר הזוהר במכון ללימודים מתקדמים בירושלים
2005 חבר בקבוצה בנושא "היבטים ספרותיים של התופעה הדתית", המכון ללימודים מתקדמים בירושלים
2008 פרופ' אמריטוס, האוניברסיטה העברית בירושלים

תפקידים אקדמיים בחו"ל

1980–1981 חוקר אורח, אוניברסיטת הרווארד, ארה"ב
1993 מרצה, אוניברסיטת שיקגו, ארה"ב

פרסים ואותות הוקרה

1997 פרס ביאליק לחכמת ישראל
1999 פרס שלום לחקר הקבלה
2004 מינוי לקתדרה לקבלה ע"ש גרשם שלום
2006 פרס אמ"ת בחקר ההגות היהודית

מפעל חיים

יהודה ליבס נולד בירושלים בשנת 1947 לאמו מרים לבית ליבוביץ', אמנית קדרות, ולאביו, יוסף ג' (גרהרד) ליבס, מתרגם כתבי פילוסופיה וספרות קלסיים. בגלל עליית הנאצים לשלטון אולץ אביו לעזוב את האוניברסיטה שבה למד בגרמניה לפני שהספיק לכתוב עבודת דוקטורט. כשעלה ארצה עסק האב בחקלאות ואחר כך השתלב במנהל האקדמיה ואף שימש שנים אחדות סגן נשיא האוניברסיטה העברית.

הבית שבו גדל יהודה ליבס היה בית של תרבות ודעת. גרשם שלום, חוקר הקבלה הגדול, היה מיודד עם אביו והרבה לבקר בביתם, והתארחו בו גם אישים נוספים כפינחס רוזן, ש"י עגנון ולאה גולדברג.

בשנות ילדותו המוקדמות למד בבית הספר היסודי "בדרום", לימים "הנרייטה סולד". אחר כך המשיך את לימודיו בתיכון בית הכרם, הנקרא היום התיכון שליד האוניברסיטה. מורהו למחשבת ישראל בתיכון היה יעקב מאיר, דמות שהשפיעה עליו עמוקות. השניים נקשרו ברבות הימים בקשרי חברות, אשר נקטעה במותו של מאיר במלחמת ששת הימים.

בשנת 1965 התגייס לגדוד 890 של הצנחנים. במלחמת ששת הימים הוצב בגזרת סיני בחטיבתו של רפאל איתן (רפול). בשנת 1969, כשהיה חייל מילואים בצנחנים, נפצע פציעה בינונית בעת שירותו בבקעה. במלחמת יום הכיפורים השתתף כחייל מילואים פעיל, ובמשך השנים הבאות, עד היותו בן 50, שירת במילואים בחיל המודיעין.

בשנת 1967 החל בלימודי התואר הראשון בחוג ללשון העברית ובחוג למחשבת ישראל, אשר נקרא אז החוג לפילוסופיה יהודית וקבלה. עם מוריו בחוג ללשון נמנו יחזקאל קוטשר, שלמה מורג וחיים רבין, ובחוג למחשבת ישראל למד בין היתר אצל שלמה פינס, אפרים גוטליב, אליעזר שביד, רבקה ש"ץ-אופנהיימר ויוסף דן. במהלך שנות לימודיו עבד גם במילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון תחת שרביטו של פרופ' זאב בן חיים. הכשרתו בחוג ללשון נתנה את אותותיה ברבים ממחקריו בתחום מחשבת ישראל, בהם הדוקטורט שכתב, "פרקים במילון ספר הזוהר", העוסק בביאור המילים והמונחים הייחודיים בזוהר. רגישותו ללשון בכלל, וידיעותיו המעמיקות בשפות העברית, הארמית, הערבית, היוונית והלטינית, שזורות כחוט השני בספריו ובמאמריו הרבים.

בשנת 1969, עת היה ליבס בשנתו השנייה ללימודיו, שב לאוניברסיטה פרופ' גרשם שלום (אז בגמלאות) ללמד קורס בקריאת זוהר למתקדמים. זו הייתה השנה היחידה שבה התפנה שלום ממחקריו בגמלאות ללמד באוניברסיטה. בשיעור זה פגש ליבס את אסתר אשתו. השניים התחתנו בשנת 1970 ומאז הם מתגוררים בירושלים. באותו קורס השתתף גם ידידו הטוב מנחם פרומן, לימים רב היישוב תקוע. ליבס ופרומן נשארו ידידים קרובים עד לפטירתו של פרומן בשנת 2013.

בשנת 1972 הציע פרופ' גרשם שלום לליבס לכתוב בהנחייתו עבודת דוקטורט בנושא מילון ספר הזוהר. "מיום שהתחלתי ללמוד, ספר הזוהר משך אותי מאוד. התלהבתי מספר הזוהר", מספר ליבס. הוא נרתם למשימה המורכבת והשלים את הדוקטורט בשנת 1976.

בתקופתו של גרשם שלום היו שחשבו כי הזוהר כבר נחקר דיו מצד העקרונות היסודיים שבו, ועל כן נותר לעסוק רק בפרטים ולדייק בהם לשם השלמת התמונה הזוהרית לפרטיה ודקדוקיה. אולם ליבס במחקריו השכיל להציע כיוונים חדשים ושונים בחקר הזוהר בכלל, ובכך יסד אסכולה מחקרית שונה ומקורית בתחום כולו. המאמר המכונן, וזה שסימן את שינוי הכיוון, היה "המשיח של הזוהר", שגרעינו בהרצאה שנשא ליבס ביום עיון לכבוד פרופ' שלום בהגיעו לגבורות. בשני מאפיינים נתייחדה תפיסתו של ליבס כפי שהוצגה במאמר זה. ראשית, בחשיפתו ובהדגשתו של היסוד המשיחי בזוהר. שלא כתפיסה שרווחה לפניו, ליבס סבר כי הזוהר הוא ספר בעל תפיסות משיחיות, ועלה בידו להוכיח זאת במחקרו. שנית, ליבס העלה על נס את ממד הסיפור שבזוהר: לפי תפיסתו, על החוקר לשים לב להבניית הדמויות הדוברות ולעיין בסיפורי הזוהר, מתוך ההבנה שהם הם גופי זוהר.

"אני התעניינתי בזוהר לא רק לאור השאלה מה הוא אומר אלא גם איך הוא מסופר: מי אומר, מהי דמותו של ר' שמעון בר יוחאי, מיהי החבורה". שלא כבמחקר עד ימיו, שעסק בדמותו של רשב"י רק אגב שאלת האמת ההיסטורית, האם מדובר בטקסט אותנטי מימי התנאים או שהזוהר הוא טקסט פסאודו-אפיגרפי, ליבס בחר לראות את הזוהר "לא מצד מה שאין בו, אלא מצד מה שיש בו". את הדמויות בזוהר הוא ראה כפי שהן מוצגות בו ומתוכו, ולאו דווקא כחלק מן הדיון ההיסטורי העובדתי.

את גישתו המחקרית המשיך לפרושׂ במאמר מכונן נוסף, "כיצד נתחבר ספר הזוהר" (תשמ"ט), ובו מציע ליבס כי הסיפורים השזורים בזוהר משקפים משהו מן הראליה של כותביהם. ב"זוהר וארוס" (תשנ"ד) טען ליבס כי כוחו של הזוהר איננו רק במה שהוא אומר על העולמות העליונים, אלא גם במה שהוא מספר על החבורה היוצרת את הזוהר והמתועדת בין דפיו. כיווני המחקר שעליהם הצביע ליבס משכו אחריהם תלמידים רבים, חוקרים מצטיינים בזכות עצמם, שמצאו בדרכו של ליבס בקריאת הזוהר עולם חדש ומרתק הראוי למחקר מעמיק – ועוד רב הנסתר.

נוסף על הזוהר ליבס חוקר גם נושאים עיקריים אחרים של היהדות, ובהם מקרא (כגון מגילות אסתר וקהלת), פילון האלכסנדרוני, ספר יצירה, מחשבת חז"ל והקבלה הלוריאנית. במחקריו על השבתאות וספיחיה הוא גילה זיקות שלא שוערו קודם בין השבתאות ובין מחשבת הגאון מווילנא ותלמידיו. הוא עוסק גם בספרות העברית החדשה ובזיקותיה לקבלה, כגון בכתבי ביאליק, עגנון, רטוש ואלתרמן, וכן במשמעות מחקר הקבלה לגבי שאלות ההווה. ליבס מרבה גם בכתיבת סקירות על ספרים בתחומו, וכמו כן הוא עוסק בתרגומי שירה דתית מן השפות הקלסיות: יוונית, לטינית וערבית.

כיום פרופ' ליבס מלמד בכל שנה קורס באחד ממגוון הנושאים הנלמדים בחוג למחשבת ישראל. את ביתו פוקדים במשך השבוע תלמידים ותיקים וחברים והוא אף מקיים חוג זוהר בקביעות. הוא משקיע מזמנו וממרצו בהדרכת חוקרים-עמיתים במחקריהם ובכתיבת תשובות לשאלות הנשלחות אליו מאת חוקרי יהדות. בשיתוף עם תלמידה-חברה ד"ר יהודית וייס עוסק ליבס כיום בתרגום מלטינית של החיבור "שכינה" מאת אג'ידיו דה ויטרבו, קרדינל מתקופת הרנסנס אשר רומם את סגולותיה של הקבלה היהודית.
"מחשבת ישראל היא מצד אחד מהות אחת ומצד שני רבת פנים, באה מנקודות מבט שונות ומתרבויות שונות", מסכם ליבס. "ההישג הגדול שלי הוא שיש לי תלמידים נהדרים, ואני מרגיש שהם חבריי".

פרסומים נבחרים

    • פרקים במילון ספר הזוהר, עבודת דוקטור בהדרכת גרשם שלום, האוניברסיטה העברית בירושלים תשל"ז
    • חטאו של אלישע: ארבעה שנכנסו לפרדס וטבעה של המיסטיקה התלמודית, ירושלים תשמ"ו (מהדורה מתוקנת ומורחבת: ירושלים תש"ן)
    • סוד האמונה השבתאית: קובץ מאמרים, ירושלים תשנ"ה
    • תורת היצירה של ספר יצירה, ירושלים תשס"א
    • עלילות אלוהים: המיתוס היהודי – מסות ומחקרים, ירושלים תשס"ט
    • פולחן השחר: יחס הזוהר לעבודה זרה, ירושלים תשע"א
    • מנמוסיני: תרגומי שירה עתיקה, ירושלים תשע"א
    • מצבי לגאון: על הזיקות המאוחרות של השבתאות, בדפוס
    • "המשיח של הזוהר: לדמותו המשיחית של ר' שמעון בר יוחאי", שמואל ראם (עורך), הרעיון המשיחי בישראל: יום עיון לרגל מלאת שמונים שנה לגרשם שלום, ירושלים תשמ"ב, עמ' 87–236
    • "מצמיח קרן ישוע", מחקרי ירושלים במחשבת ישראל ג (תשמ"ד), עמ' 313–348
    • "מלאכי קול השופר וישוע שר הפנים", יוסף דן (עורך), המיסטיקה היהודית הקדומה: דברי הכנס הבין לאומי הראשון לתולדות המיסטיקה היהודית, ירושלים תשמ"ו (= מחקרי ירושלים במחשבת ישראל ו), עמ' 171–195
    • "כיצד נתחבר ספר הזוהר", יוסף דן (עורך), ספר הזוהר ודורו: דברי הכנס הבינלאומי השלישי לתולדות המיסטיקה היהודית, ירושלים תשמ"ט (= מחקרי ירושלים במחשבת ישראל ח), עמ' 1–71
    • "כיוונים חדשים בחקר הקבלה", פעמים 50 (תשנ"ב), עמ' 150–170
    • "'תרין אורזילין דאיילתא': דרשתו הסודית של האר"י לפני מותו", רחל אליאור ויהודה ליבס (עורכים), קבלת האר"י: דברי הכנס הבינלאומי הרביעי לחקר המיסטיקה היהודית לזכר גרשם שלום (= מחקרי ירושלים במחשבת ישראל י), ירושלים תשנ"ב, עמ' 113–169
    • "מיתוס תיקון האלהות: קבלת הזוהר ושירת רטוש", אלפיים 7 (תשנ"ג), עמ' 9–26
    • "לדמותו, כתביו וקבלתו של בעל עמק המלך", מחקרי ירושלים במחשבת ישראל יא (תשנ"ג), עמ' 101–137
    • "זוהר וארוס", אלפיים 9 (תשנ"ד), עמ' 67–119
    • "De Natura Dei: על המיתוס היהודי וגלגולו", מיכל אורון ועמוס גולדרייך (עורכים), משואות: מחקרים בספרות הקבלה ובמחשבת ישראל מוקדשים לזכרו של פרופ' אפרים גוטליב ז"ל, ירושלים תשנ"ד, עמ' 243–297
    • "יהדות ומיתוס", דימוי יד (תשנ"ז), עמ' 6–15
    • "זיקת הזוהר לארץ ישראל", זאב הרוי, גלית חזן-רוקם, חיים סעדון ואמנון שילוח (עורכים), ציון וציונות בקרב יהודי ספרד והמזרח, ירושלים תשס"ב, עמ' 31–44
    • "פורפוריתה של הלנה מטרויה וקידוש השם", משה חלמיש (עורך), ספר היובל לכבודו של יוסף בן שלמה, רמת גן תשס"ו (= דעת 57–59), עמ' 83–119
    • "הזוהר והתיקונים – מרנסנס למהפכה", רונית מרוז (עורכת), חידושי זוהר: מחקרים חדשים בספרות הזוהר תל-אביב תשס"ז (=תעודה כא–כב), עמ' 251–301
    • "מעשה מרכבה ומעשה בראשית כתורת סוד אצל פילון האלכסנדרוני", קבלה 19 (תשס"ט), עמ' 323–335
    • "עברית וארמית כלשונות הזוהר", העברית נח, ג (תשס"ט–תש"ע), עמ' 111–126
    • "מתוק-מר וטוואי זוהר: אֶרוֹס משירתה של סַפְּפוֹ", משיב הרוח לג (תשע"א), עמ' 54–64
    • "רוח הקודש מתעוררת בבשר ודם" (השם המקורי: "מגילת דת המלך"), מוסף איגרת הפורים של העיתון מקור ראשון, יד באדר ב תשע"א, עמ' 8–10
    • "יחי המלך: חולשתו של מלך וכוחו", בנימין בראון, מנחם לורברבוים, אבינועם רוזנק וידידיה צ' שטרן (עורכים), על דעת הקהל: דת ופוליטיקה בהגות היהודית – ספר היובל לכבוד אביעזר רביצקי, ירושלים תשע"ב, א, עמ' 459–481
    • "העירום המלובש, עבודת הקודש הסודית והאזוטריות אצל פילון האלכסנדרוני", מחקרי ירושלים במחשבת ישראל כד (תשע"ה), עמ' 9–28
    • "תודעתו העצמית של הגאון מווילנא ויחסו אל השבתאות", אברהם אלקיים וחביבה פדיה (עורכים), חלמיש למעינו מים: מחקרים בקבלה, הלכה, מנהג והגות מוגשים לפרופ' משה חלמיש, ירושלים תשע"ו, עמ' 603–622