פרופ' יהודה ג'אד נאמן
על הזוכה
מקבל פרס ישראל לשנת תשס"ט בתחום אמנות הקולנוע.
ג'אד נאמן – פרופסור לקולנוע באוניברסיטת תל אביב – הוא יוצר, חוקר, הוגה דעות ומחנך בתחום הקולנוע. סרטיו שעסקו בזכויות האדם ובפצעים של החברה, הטביעו חותם על הקולנוע הישראלי. הוא הוביל מהפכה אקדמית בלימודי הקולנוע, והיה מראשוני החוקרים של הקולנוע הישראלי.
התכנים בעמוד
נימוקי השופטים
פרופ' רם לוי, יו"ר, הגב' אורנה בן-דור, ד"ר ענר פרמינגר
פרופ' יהודה ג'אד נאמן הוא קולנוען-אמן והוגה דעות, שילוב מיוחד במינו הבא לידי ביטוי במורכבות, בליריות, בהומניזם המובהק ובעומק של יצירתו האמנותית והאקדמית. ג'אד הוא מופת של יושרה, איש רוח שנאבק על יצירתו הייחודית ועל דעותיו על אף המוקשים הזרועים בפני יוצרי קולנוע בארץ ובעולם בעידן הרייטינג. פרופ' נאמן הוא בין מניחי היסודות למהפכה שחלה בקולנוע הישראלי בשנים האחרונות.
נאמן, רופא בהכשרתו, הוא פרופ' אמריטוס בחוג לקולנוע ולטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב שבראשו עמד שנים אחדות. סרטיו, שהקדימו תדיר את זמנם, הציגו דרכים חדשות להתבוננות בערכי היסוד של החברה הישראלית ובדרכי הייצוג שלהם על המסך.
סרטו הקצר הראשון, "השמלה" (1966) שבמרכזו סיפור אהבה קצר המתרחש בספרייה ציבורית, הוא סרט אינטימי, חם ושונה בסגנונו העדין ובתוכנו המינורי מהסרטים שנעשו בארץ לפניו. כבר בסרט ביכורים זה שלו מיקם ג'אד את עצמו כחלק מקבוצה חדשה של קולנוענים ישראלים שהפנו עורף ל"קולנוע המגויס" ועדכנו את המבע של הקולנוע הישראלי בהשראתו של הגל החדש הצרפתי.
הבחירה במגבלה של סיפור קטן המתרחק מהקשריו החברתיים של דמויותיו הייתה רק התחלה. נקודת המוצא של מרבית יצירתו ומחקריו אחר כך הייתה חוויית המלחמה. את אחד ממאמריו החשובים, "הפצע מתנת מלחמה", חתם ג'אד במשפט "לוחם השורד את שדה הקרב חוזר הביתה פצוע בגוף או בנפש, נושא את מתנת המלחמה, מכוות זיכרון שתהיה חקוקה בו עד יומו האחרון". משפט מכונן זה מתאר את המנוע הפנימי של יוצר ותיאורטיקן שחווה על בשרו את מכוות האש של המלחמה כרופא צבאי ביחידות הצנחנים בקרבות הקשים שהשתתף בהם.
במלחמת ששת-הימים זכה נאמן ב"אות המופת" על פועלו באום כתף. החיילים ההרוגים, מראות הפצעים הפתוחים והאיברים הכרותים הם מאבני היסוד בבסיס עבודתו ובחתירתו לשלום ולדיאלוג. "כשהייתי סמל בפלוגת טירונים, שמענו באחד הלילות ירייה. נכנסנו למשרד הפלוגה וגילינו את אחד הטירונים שוכב על הרצפה; המוח והגולגולת שלו היו מרוססים על הקיר ועל התקרה", סיפר אחר כך.
מראה מזעזע זה נצרב לגרעין סרטו "מסע אלונקות" (1977), סרט שהעלה שאלות על השירות הצבאי שהקולנוע הישראלי לא שאל קודם. שאלות יסוד חברתיות אחרות העלה ג'אד ב"יא ברכען!", סרט תיעודי על מרד הימאים (1981), וכן באחדות מדרמות הטלוויזיה שביים ובעיקר באחדים מסרטיו העלילתיים והתיעודיים שעסקו בסכסוך היהודי-ערבי.
כמו יצירתו של ס' יזהר, חתן פרס ישראל, גם יצירתו של פרופ' נאמן ניזונה, בין השאר, מחוויות הסבל של שכנינו הפלשתינאים. כשהיה בן 12, בקיץ 1948, הוא ביקר בבית סבותיו במזכרת בתיה. הוא חצה את הוואדי לכפר הערבי הסמוך עקיר בן שלושת אלפי התושבים שהכיר מביקורים קודמים. הוא גילה כפר נטוש. "היו שם החמורים והכלבים, והיה עוד ריח הטאבונים, אבל בכפר לא היה איש", סיפר.
על אף נימתם הביקורתית והחתרנית של סרטיו ומאמריו, הם משקפים את זיקתו העמוקה לעם ולמדינה. "אני לא מתנער מההיסטוריה היהודית שלי. עם כל הזוועות שנעשו בשם זה, אני יהודי", הצהיר.
במוקד סרטו העלילתי, "רחובות האתמול" (1989), יהודי רוצח מדינאי ישראלי משום שיזם הסכם שלום. הציבור בארץ לא קיבל סיפור שנראה אז כה מופרך. אחרי פחות מעשור היה הסיפור הבדיוני לסיוט ששינה את ההיסטוריה.
ב-1980 נענה פרופ' נאמן לאתגר לעמוד בראש החוג לקולנוע באוניברסיטה, מסגרת שאפשרה לו להרחיב מאוד את הלימודים העיוניים בקולנוע בכלל ואת לימודי הקולנוע הישראלי בפרט. עד אז נטו הלימודים האקדמיים להתעלם מן הסרטים המקומיים. ג'אד גרס: "כשאתה מסתכל על סרטים ישראלים, זה כמו תהליך פסיכואנליטי. אתה מבין דרך הסרטים את עצמך, את הגבולות שלך ואת המגבלות שלך. הסרטים האלה הם גם שיקוף וגם מראה, גם הבניה. סרטים הם החלומות של החברה."
בראשית שנות התשעים זכה פרופ' נאמן במענק הראשון למחקר הקולנוע שניתן על ידי האקדמיה הלאומית למדעים והקדיש חלק ניכר מזמנו למחקר ולכתיבה. כשהוא נשען על השכלתו הרחבה כאוטודידקט, ובסיוע הכלים שרכש בתיאוריה ביקורתית מודרנית, הוא הגה וכתב מאמרים פורצי דרך רבים. בין השאר פרסם את המסה "המודרנים: מגילת היוחסין של 'הרגישות החדשה'", שעסקה בניסוח המהפך שחל בקולנוע הישראלי שג'אד היה חלק ממעצביו. מאמרו זה פתח את אסופת המאמרים – "מבטים פיקטיביים – על הקולנוע הישראלי" שערך עם פרופ' נורית גרץ ועם ד"ר אורלי לובין בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה (1998). זהו ספר לימוד ראשון במעלה בהבנת תולדות הקולנוע הישראלי ובניתוח עומק של המגמות השולטות בו.
אחרי פסק זמן של 17 שנים מעשיית סרטים שהוקדשו למחקר, לכתיבה ולהוראה, חזר ג'אד לביים. בסרטו העלילתי הארוך "נוזהאת אל פואד" (שוטטות הלב) (2007) הוא בחר, כמו במאים אחדים בעולם, לוותר על טבעת החנק של "התסריט העשוי היטב" - הסיפור הלינארי, העגול, המונע על ידי סיבתיות פשוטה - ובנה מארג מורכב, קסום ונועז של ז'אנרים שונים בעברית ובערבית שטבועה בו אמונה בסיכוי להתפייסות ולקיום משותף בארץ הזאת, המנון לאמנות ולחיים, כישוף נגד הייאוש והחידלון.
על כל אלה מצאה ועדת השופטים את פרופ' יהודה ג'אד נאמן ראוי לקבלת פרס ישראל בתחום אמנות הקולנוע לשנת תשס"ט.
קורות חיים
ג'אד נאמן מתגורר בתל אביב, והוא נשוי לד"ר תלמה הנדלר ואב לליבה ולרננה.
לימודים והשתלמויות
1965 הסמכה לעסוק ברפואה, האוניברסיטה העברית, ירושלים
1968 תואר דוקטור לרפואה, האוניברסיטה העברית, ירושלים
1968 לימודי פילוסופיה ותיאטרון, אוניברסיטת תל אביב (לא הושלמו לתואר)
תפקידים אקדמיים
1978– חבר בסגל החוג לקולנוע, אוניברסיטת תל אביב (מ-1989 בדרגת פרופסור)
1980–1983 ראש החוג לקולנוע, אוניברסיטת תל אביב
פילמוגרפיה
1969 השמלה – סרט קולנוע: בימאי, תסריטאי-שותף ומפיק-שותף
1970 בדואים בסיני – סרט תיעודי: בימאי ומפיק
1970 חוויית חלב ודבש – דוקו-דרמה: בימאי ומפיק
1971 האדם הוא המרכז – תעודה ודרמה (על פי סיפור מאת י"ח ברנר): בימאי ותסריטאי-שותף
1972 החצר של מומו הגדולה - דרמה לטלוויזיה (על פי רומן מאת יהודית הנדל): בימאי ותסריטאי-שותף
1973 הרופא הקטן מרחוב החבשים - דרמה לטלוויזיה (על פי סיפור מאת דוד שחר): בימאי, תסריטאי-שותף ומפיק
1975 הסתכלות על עכו – סרט תיעודי: בימאי ותסריטאי
1977 מסע אלונקות - סרט קולנוע: בימאי, מפיק ותסריטאי-שותף
1981 יא ברכען! (מרד הימאים) – סרט תיעודי: בימאי ותסריטאי-שותף
1983 הלילה בו נולד המלך – סרט עלילתי קצר: בימאי
1984 מגש הכסף - סרט קולנוע: בימאי, תסריטאי-שותף ומפיק-שותף
1989 רחובות האתמול - סרט קולנוע: בימאי, תסריטאי-שותף ומפיק-שותף
2006 דמעות שחרזאדה – סרט תיעודי: בימאי ומפיק
2007 נוזהאת אל פואד - סרט קולנוע: בימאי, תסריטאי-שותף ומפיק-שותף
2008 זיטרה – סרט תיעודי: בימאי ומפיק
השתתפות בפסטיבלי קולנוע
השמלה: פסטיבל קאן, פורום הבימאים, צרפת; פסטיבל אוברהאוזן, גרמניה
מסע אלונקות: פסטיבל לונדון, בריטניה; פסטיבל הונג קונג
מגש הכסף: פסטיבל ברלין, גרמניה; פסטיבל בסטיה, צרפת (פרס השחקן הראשי); פסטיבל שיקאגו, ארצות הברית
רחובות האתמול: פסטיבל ירושלים; פסטיבלי קולנוע יהודי, סן פרנציסקו, ארצות הברית (סרט הפתיחה); פסטיבל שיקאגו, ארצות הברית
דמעות שחרזאדה: פסטיבל פלרמו, איטליה
נוזהאת אל פואד: פסטיבל חיפה; פסטיבל סירקוז, ארצות הברית
זיטרה: פסטיבל דרום, שדרות; פסטיבל ז'יטומיר, אוקראינה; פסטיבל לסרטים עצמאיים מאר-דל-פלטה, ארגנטינה
פרסים
2006 פרס על מצוינות בקולנוע, פסטיבל הסרטים, חיפה
2008 פרס הבימוי בעבור הסרט "זיטרה", פסטיבל ז'יטומיר, אוקראינה
2008 פרס על חדשנות קולנועית בעבור הסרט "נוזהת אל פואד", פסטיבל סירקוז, ארצות הברית
מפעל חיים
בצה"ל שירת ג'אד בנח"ל, ולאחר שהשתחרר השתתף בקורס קציני מילואים, ובשנים שלמד רפואה באוניברסיטה העברית בירושלים שירת במילואים בחטיבת הצנחנים. "בתחילת שנות ה-60 ביליתי שתי חופשות בפריז וראיתי את סרטי הגל החדש הצרפתי וסרטים רבים של הוליווד הקלאסית, מערבונים ופילם-נואר. סחרחורת הפלא של פליני ב'שמונה וחצי' הולידה בי את הרצון ליצור סרט ואף מחשבה לוותר על הרפואה".
נאמן סיים את לימודיו, עשה סטאז' באיכילוב, והצטרף לחבורה של אוהבי קולנוע. "היינו צופים בסרטים בהקרנות ביתיות ומשוחחים שעות. איש לא למד קולנוע. התחלתי אז למלא תפקידים זוטרים בהפקות".
כמנהל הפקה בסרט "סיירים" (1966) הוא ויתר על שכרו וקיבל ציוד וצוות לכמה ימי צילום. בעזרת מענק קטן צילם את הסרט הקצר "השמלה", סרטו הראשון שעורר עניין. לאחר השלמת הסרט, במלחמת ששת-הימים, שירת כרופא בגדוד צנחנים וקיבל את "אות המופת" על טיפול בפצועים בקרב אום-כתף בסיני.
אחרי המלחמה צילם ג'אד נאמן עוד שני סרטים קצרים וצירף אותם לסרט הראשון, וב-1970 הוצג בבתי הקולנוע הסרט "השמלה" שהיה מורכב משלושת הסרטים הקצרים. הסרט זכה להצלחה, ואף הוקרן בפורום הבימאים בפסטיבל קאן.
בשנים הבאות יצר ג'אד נאמן סרטים תיעודיים ודרמות טלוויזיה. סרטו התיעודי "הסתכלות על עכו" התמקד בגטו הערבי והציג לראשונה יחסי ערבים-יהודים בישראל בגישה ביקורתית.
במלחמת יום כיפור שירת ג'אד כרופא בגדוד צנחנים ברמת הגולן. בשירות המילואים, לאחר תום הקרבות, עיבד את התסריט של "מסע אלונקות" המבוסס על אירוע משירותו הסדיר. "הסרט מגולל סיפור של טירון בצנחנים שמתאבד לאחר טרטורים קשים. הטרטורים משמשים בצבא שיטה להכשיר את הלוחמים להיפצע ואף להיהרג", אומר נאמן. צה"ל ניסה למנוע את ההסרטה, אך נאמן לא ויתר, ולאחר מאבק צילם את התסריט המקורי. הסרט הוצג בפסטיבלים וזכה לשבחי הביקורת ולהצלחה מסחרית. לימים הוא אף נלמד בבית ספר לקצינים כסרט הדרכה כיצד למנוע התאבדות טירונים.
ב-1978 היה ג'אד נאמן חבר בקבוצת קולנוענים שנאבקו על הקמת קרן קולנוע איכותי. "זה היה רגע קריטי בהיסטוריה של הקולנוע הישראלי", הוא מדגיש. "הקרן היא הכלי שאִפשר לקולנוע לפרוץ קדימה".
באותה עת התחיל נאמן ללמד בחוג לקולנוע. כראש החוג בשנים 1983-1980 הוא הנהיג רפורמה בתכנית הלימודים. "על לימודי המקצוע הוספנו פילוסופיה, תולדות האמנות, היסטוריה ותיאוריה ופתחנו כיוון מחקרי. אני בניתי את הקורס הראשון על תולדות הקולנוע הישראלי", הוא אומר. "בעשיית סרטים ובמחקר, עם התלמידים ועם המורים, הפכנו את החוג לקולנוע מהבן הדחוי לגולת הכותרת של אוניברסיטת תל אביב".
ב-1981 שודר בטלוויזיה הישראלית סרטו "יא ברכען!", על שביתת הימאים של 1951. הסרט מציג את תקופת בן-גוריון כמשטר כמו-טוטליטרי, ולכן הוא עורר סערה ציבורית.
בסרט "רחובות האתמול" משנת 1989 חזה ג'אד נאמן רצח פוליטי בישראל – מתנקש יהודי הורג מנהיג ישראלי המכריז על שיחות שלום עם הפלסטינים. "הסרט, שצולם שבע שנים לפני רצח רבין, הוצג בעולם וזכה לביקורות טובות. בישראל התעלמו ממנו בשל עלילתו המופרכת לכאורה", הוא אומר. "אחרי הדחייה הפסקתי לעשות סרטים; חשתי שאין לי למה לקוות. הייתי חופשי להתמקד בהוראה ובכתיבה על קולנוע". מאמריו על הקולנוע הישראלי, על סרטי מלחמה ועל הפצע בגוף ובחברה נכתבו בגישה מיתו-היסטורית והציעו תובנות חדשות.
בשנים האחרונות חזר ג'אד נאמן לעשייה הקולנועית, בלי לזנוח את הכתיבה. סרטו התיעודי "דמעות שחרזאדה" וסרטו העלילתי "נוזהאת אל פואד" הוצגו בפסטיבלים וזכו בפרסים. סרטו "זיטרה" מתעד הצגת תיאטרון-מוזיקלי על השואה ועל פיוס שתלמידים ישראלים וגרמנים העלו יחד. שלושת הסרטים עוסקים באוטופיה של שילוב תרבויות.
הכינוי ג'אד, על שם יהודה איש-קריות, דבק בו בנעוריו. "בסרטים שלי קיים יסוד של בגידה", הוא אומר. "לי עצמי קראו בוגד, כי בסרטיי ובדבריי אני מביע הזדהות עם הפלסטינים. אולם הסופר ג'וזף קונראד לימד אותי כי 'אדם יכול לבגוד רק במצפונו'. הקולנוע שלי מעלה נושאים טורדי מנוחה; כך אני משקף את עצמי בראי החברה והנוף. בעשיית הסרטים אני מוקף ב'יחד' נפלא, אך תמיד חש בודד".
מחקרים ופרסומים
-
-
- 1979 קולנוע דרגה אפס, קולנוע
- 1991 שאלת הלשון והקולנוע הישראלי, זמנים, רבעון להיסטוריה
- 1991 קללה לברכה – סרט מפלסטינה א"י, חמישים לארבעים ושמונה, תיאוריה וביקורת
- 2001 מכונת המלחמה המטלורגית: על נוודות בסרט רשימת שינדלר, תיאוריה וביקורת
- 2005 קמרה אובסקורה של הנופלים: הפדגוגיה הצבאית ואביזריה בקולנוע הישראלי, ביטחון ותקשורת – דינמיקה של יחסים
- 2008 הפצע מתנת המלחמה – מכוות זיכרון בגוף הלוחם, ישראל
- 1995 The Empty Tomb in the Postmodern Pyramid, Documenting Israel
- 1996 A Semantic Analysis of Il Conformista, Journal of Pragmatics (with G. Rachel)
- 1999 The Death Mask of the Moderns - A Genealogy of New Sensibility Cinema in Israel, Israel Studies
- 2001 A Letter from Mother in the Land of Tears: The Shameful Origin of the Nation-State, Kolnoa – Studies in Cinema and Television
- 2002 The Jar and the Blade: Fertitlity Myth and Medieval Romance in Israeli Political Films, Prooftexts – A Journal of Jewish Literary History
- 2005 The Tragic Sense of Zionism: Shadow Cinema and the Holocaust, Shofar
-