מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
פרסי ישראל
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

חזרה לרשימה

הרב יעקב אריאל

share
שתפו עמוד:
הרב יעקב אריאל

על הזוכה

מקבל פרס ישראל לשנת תש"ף לספרות תורנית.

הרב יעקב אריאל משמש קרוב לשישים שנה בתפקידים רבניים מגוונים: רב המושב כפר מימון, רב העיר רמת גן, ראש ישיבה בישיבות בית יהודה וימית, וראש ונשיא מכונים ומוסדות תורניים, בהם מכון התורה והארץ, צוהר ועוד.
הרב אריאל הוא מראשי המנהיגים הרוחניים של הציבור הדתי לאומי – הן בשאלות הלכתיות, הן בשאלות הגותיות, הן בהדרכה ובעצה אינדיווידואלית והן בהנהגה ציבורית.
תרומתו הגדולה של הרב אריאל לספרות התורנית בדורנו היא רבגונית: הלכה ופסיקה, פרשנות, הגות והשקפה, והדרכה רבנית ורוחנית לפרט ולציבור.

נימוקי השופטים

הרב פרופ' אברהם שטינברג, יו"ר, פרופ' אביעד הכהן, ד"ר חנה קטן

הרב יעקב אריאל משמש קרוב לשישים שנה בתפקידים רבניים מגוונים: רב המושב כפר מימון, רב העיר רמת גן, ראש ישיבה בישיבות בית יהודה וימית, וראש ונשיא מכונים ומוסדות תורניים, בהם מכון התורה והארץ, צוהר ועוד.

הרב אריאל הוא מראשי המנהיגים הרוחניים של הציבור הדתי לאומי – הן בשאלות הלכתיות, הן בשאלות הגותיות, הן בהדרכה ובעצה אינדיווידואלית והן בהנהגה ציבורית.

תרומתו הגדולה של הרב אריאל לספרות התורנית בדורנו היא רבגונית: הלכה ופסיקה, פרשנות, הגות והשקפה, והדרכה רבנית ורוחנית לפרט ולציבור.

הרב אריאל הוא פוסק מובהק בכל הנושאים ההלכתיים – הן בנושאים הקלסיים בארבעת חלקי השולחן ערוך, הכוללים את הלכות היחיד ואת הלכות הציבור, והן בנושאים המודרניים בתחומי המצוות התלויות בארץ, הרפואה, הצבא, הטכנולוגיה, והלכות מדינה – הממלכתיות הישראלית המתחדשת.

הרב אריאל העשיר עד מאוד את הספרות התורנית בדורנו, בין היתר באלה: (א) סדרת ספרי השאלות ותשובות באהלה של תורה בשישה כרכים – הכוללת מאות סימנים, והחושפת התמודדות הלכתית אמיצה, מעמיקה ויסודית עם שלל אתגרים שהעת החדשה מניחה לפתחנו; (ב) יושב אהלים – שיעורים למדניים שניתנו על המסכתות כתובות וקידושין; (ג) מאהלי תורה – דרשות על פרשיות השבוע והמועדים בשני כרכים; (ד) הלכה בימינו – חיבור העוסק במורשת ההלכה, לימודה, הוראתה ויישומה, וכולל מערכת חשיבה הלכתית ודרכי התמודדותה עם עולם הערכים שרווח בציבוריות הישראלית והאוניברסלית; (ה) עולה מן המדבר – תיאור הקמתה של הישיבה בעיר ימית, בתוספת מאמרים הלכתיים הנוגעים לחבל ארץ זה, וכן יומנו האישי של הרב אריאל בחודשים האחרונים שלפני העקירה מימית; (ו) יערב שיחי – כולל רצף של שיחות שבהן נשאל הרב בענייני השקפה, עבודת ה' ופרקי חיים. כתיבתו של הרב אריאל מקיפה ומעמיקה בכל תחומי ההלכה, המחקר התורני, ההגות היהודית והפרשנות.

הבריח התיכון המאחד את כלל עיסוקו התורני של הרב יעקב אריאל, וביותר את כתיבתו, הוא "החדש יתקדש". לאמור: הרב אריאל אינו נרתע מ"החדש" – מנתינת הדעת למודרנה ולכל מה שנלווה עימה. לאחר שהוא יורד לעומק ההכרה וההבנה המדויקות של המציאות המודרנית, הוא מכריע לגביה הלכה למעשה. כל זאת עושה הרב אריאל מתוך הסתמכות והתבססות על אדני התורה והמסורה, ושואב את מקורותיו מיַם המקרא, ספרות חז"ל, וגדולי הפוסקים והפרשנים הראשונים והאחרונים. כתיבתו של הרב אריאל מצטיינת בשילוב של בקיאות בכל חדרי התורה, העמקה בדרך החשיבה העיונית התלמודית, מחשבה מקורית ויצירתית, ופסיקת הלכה למעשה.

על כל אלה ועוד מצאה ועדת השופטים את הרב יעקב אריאל ראוי לקבל את פרס ישראל לספרות תורנית לשנת תש"ף, לכבודה של מדינת ישראל.

קורות חיים

הרב יעקב אריאל הוא מחשובי המנהיגים הרוחניים של הציבור הדתי לאומי בישראל, והוא מראשי המדברים בשאלות הלכה והגות, בהדרכה ובעצה ובהנהגה ציבורית. הרב אריאל הרים תרומה סגולית לספרות התורנית בדורנו בחיבורי הלכה ופסיקה, פרשנות, הגות והשקפה, והדרכה רבנית ורוחנית לפרט ולציבור. כתיבתו של הרב אריאל והנהגתו מקיפה ומעמיקה ונוגעת בכל תחומי החיים המודרניים במפגשם עם דרכה של תורה.

הרב יעקב אריאל נשוי לנחמה לבית מנדלסון, יקירת העיר רמת גן. הם הורים לשבעה וסבים לנכדים ונינים.

לימודים

1955–1964 ישיבת מרכז הרב, ירושלים
1962–1965 מכון אריאל לרבנות (מכון הרי פישל)
1965 סמיכה לרבנות בידי הרב יצחק אריאלי, הרב אברהם אדלר והרב אברהם שפירא; לאחר מכן בידי הרבנים הראשיים הרב יצחק נסים והרב א"י אונטרמן; סמיכה לרב עיר בידי הרבנים הראשיים הרב אברהם שפירא והרב מרדכי אליהו

תפקידי רבנות והוראה

1965–1990 רב מושב בני עקיבא כפר מימון בנגב
1965–1980 ראש הישיבה התיכונית בני עקיבא בית יהודה, כפר מימון
1980–1982 ראש ישיבת ימית, סיני
1982–1990 ראש ישיבת נוה דקלים, גוש קטיף
1990–2018 רב העיר ואב בית דין, רמת גן
1991–2018 מרצה להלכה ומחשבת ישראל באוניברסיטת בר־אילן ובמכללות אורות ישראל באלקנה ותלפיות בחולון
1995– נשיא ישיבת ההסדר רמת גן, מלמד בה שיעורים שבועיים קבועים בתלמוד ומחשבת ישראל, מלמד שיעורים בכולל רצון יהודה בפתח תקווה ובישיבת יפו
2018– ראש הכולל לדיינים ליד ישיבת ההסדר רמת גן

ממשיך בשיעורים יומיים בדף יומי בתלמוד, משנה יומית והלכה יומית ובחוגים שבועיים בתלמוד ובפרשת השבוע
מלמד קורס לתואר שני במדע והלכה באוניברסיטת בר־אילן

תפקידים ציבוריים ותפקידים במכונים וארגונים בעבר ובהווה

  • סרן במילואים בחטיבת השריון ואחר כך בגבעתי; בעל אות מלחמת יום הכיפורים ושלום הגליל
  • נשיא ישיבת ההסדר ברמת גן
  • נשיא מכון התורה והארץ, מכון צורבא מרבנן ומכון חותם – מסגרת המכונים הציוניים־דתיים ליישום הלכתי בחיים המודרניים
  • סגן יושב ראש חבר הרבנים בישראל
  • חבר פורום תקנה
  • חבר ההנהלה הארצית של בני עקיבא
  • יושב ראש ועדת המקצוע למחשבת ישראל במשרד החינוך
  • יושב ראש הוועדה ההלכתית במסגרת הוועדה לחוק החולה הנוטה למות
  • ראש ועדת השמיטה של הרבנות הראשית תשנ"ד, חבר ועדת השמיטה של הרבנות הראשית תשע"ה
  • חבר בית הדין של אוצר בית דין לשמיטה של תנובה תשס"א ושל אוצר הארץ תשס"ח ותשע"ה

מפעל חיים

יעקב אריאל נולד בחיפה בשנת 1937 (תרצ"ח) להוריו משה ואסתר. שניהם עלו כחלוצים מגליציה בשנת 1934. בחיפה עבדו האב והאם תחילה בבניין. "זיכרון הילדות הראשון שלי הוא ההתקפה האיטלקית על בתי הזיקוק", מספר הרב אריאל, "גרנו בסמיכות לבתי הזיקוק, הבית כולו התמלא עשן". בעקבות התקפה זו (15 ביולי 1940) החליטו ההורים לעזוב את אזור חיפה ולעלות לירושלים. עד כיתה ו' למד אריאל בבית הספר אלומה, מיסודו של ד"ר בנימין מנשה לוין, בית ספר ראשון מסוגו בארץ ששילב לימודי תורה עם לימודים כלליים. אחרי מלחמת השחרור למד בבית הספר לדוגמה שליד סמינר מזרחי בירושלים. על מלחמת השחרור מספר הרב אריאל: "אני זוכר שהעירו אותי באמצע הלילה ואמרו לי: 'קום! יש מדינה'. יצאנו לרחובות ורקדנו, ובלילה למחרת כבר התחילה מלחמת השחרור והמצור על ירושלים. ענן כבד כיסה את ירושלים. שלוש מאות חנויות יהודיות נשרפו". פיגוע מכוניות התופת ברחוב בן־יהודה (22 בפברואר 1948) פגע גם בבית המשפחה; יעקב הצעיר ניצל מכיוון שלא היה אז בביתו אלא בבית הכנסת.

את לימודי התיכון החל בישיבת בני עקיבא בכפר הרא"ה בהנהגת הרב משה צבי נריה והרב אברהם צוקרמן. ללימודים שם נרשם בהכוונה ובעידוד תנועת בני עקיבא שבה היה חבר ופעיל. בכיתה י' חלה ונאלץ לעזוב את הלימודים, ובכיתה י"א שב ללימודים, הפעם במדרשיית נעם בפרדס חנה בראשות הרב יהושע יָגֵל.

"בבני עקיבא הייתה אווירה חלוצית", נזכר הרב אריאל, "במקביל למסלול החלוצי הייתה אז תסיסה להקים ישיבה גדולה, להתקדם גם בתחום התורני. אז הוקמו ישיבת כרם ביבנה וישיבת הדרום, וגם ישיבת מרכז הרב התחילה להתאושש". הרב אריאל החל ללמוד בשנת 1955 בישיבת מרכז הרב שבירושלים. ראש הישיבה והמנהיג הרוחני־השקפתי היה הרב צבי יהודה קוק, והרב אברהם שפירא (לימים הרב הראשי) העביר את שיעורי התלמוד. "אצלו בבית היה חוג נוסף לחלק מהתלמידים, חוץ מהשיעור בישיבה; הוא היה בקיא עצום", מספר הרב אריאל. לימוד התלמוד בישיבת מרכז הרב נעשה בצורת הלימוד הליטאית ה"קלאסית" שבה מתבצע ניתוח אנליטי של כל סוגיה; אולם החידוש בישיבה זו היה בצד ההשקפתי והחברתי: הדיבור היה בעברית והועברו שיעורים במחשבת ישראל מפי הרב צבי יהודה קוק. "האווירה הייתה ארץ ישראלית, כולם בוגרי בני עקיבא", מסביר הרב. נוסף לכך, הרב דוד כהן, "הרב הנזיר", לימד פילוסופיה יהודית.

בשנת 1959 התגייס לצבא במסגרת המחזור הראשון של "הסדר מרכז". בשבתות התנדבו התלמידים מטעם איגוד המושבים של הפועל המזרחי לצאת ליישובי העולים ולערוך פעולות עם הנוער, תחילה במושבי פרוזדור ירושלים, בהם מסילת ציון וישעי, ואחר כך ביישובי הדרום: שדרות, אופקים, בית הגַדי, שרשרת, יושיביה ועוד. באותה תקופה הלך והתגבש בנגב גרעין מושבי של בני עקיבא שהתעתד לעלות לקרקע בכפר מימון, ולאריאל הוצע לשמש רב המושב. הוא התייעץ עם רבותיו הרב צבי יהודה קוק והרב שפירא והם יעצו לו להמשיך את הקשר עם הגרעין אך להוסיף ולהשתלם בלימודי הרבנות קודם שיקבל עליו את התפקיד. בשנת 1960 נישא לנחמה לבית מנדלסון, בת כפר הרא"ה, בוגרת אוניברסיטת בר־אילן והאוניברסיטה העברית (לימים מרצה לתנ"ך במדרשה לנשים באוניברסיטת בר־אילן ובמכללת אורות), והשניים קבעו אז את מושבם בירושלים. בשנת 1963 הצטרף הרב אריאל למכון הרי פישל, שם התמקד בלימודי הרבנות והשתלם בהם. אחרי תום לימודיו בשנת 1965 עבר עם אשתו וילדיו למושב כפר מימון וכיהן בראש הישיבה בית יהודה במקום.

"אחרי מלחמת יום הכיפורים אחי ישראל הקים את הישיבה בימית", מספר הרב אריאל. "כשנחתם ההסכם עם מצרים בשנת 1979 נתבקשתי להיות ראש הישיבה וללוות אותה בזמן המעבר כשיהיה צורך. כעבור שלוש שנים אנחנו היינו האחרונים שעזבנו את העיר". הישיבה הוקמה מחדש בנוה דקלים שבגוש קטיף והרב אריאל הוסיף לעמוד בראשה (במקביל להיותו רב המושב כפר מימון) עד שנת 1990, עת מונה להיות רב העיר רמת גן, תפקיד שמילא עד שיצא לגמלאות.

ברמת גן סייע הרב בהקמת שתי ישיבות – ישיבה תיכונית עירונית וישיבה גבוהה; במסגרת זו העביר הרב שיעורים בשני המוסדות האלה, וכן באוניברסיטת בר־אילן, במכללת אורות באלקנה ובכולל רצון יהודה בפתח תקווה. במכללת תלפיות היה שותף בהקמת מסגרת תורנית וגם בה הוא ממשיך ללמד עד היום.

ברבות השנים כתב הרב ספרים רבים ופרסם מאות מאמרים. את הכתיבה שלו מחלק הרב לשלושה תחומים. התחום האחד הוא שיעורים ישיבתיים שדורשים התעמקות בנושאים תלמודיים־תאורטיים, וכמו כן שיעורים לציבור בעל רקע תורני שדורש הבנה יסודית בסוגיות. שיעורים אלו ועיונים נוספים מכונסים למשל בספרו "יושב אהלים".

תחום נוסף שמְזַמֵן כתיבה תורנית הוא תחום המענה על השאלות (שו"ת). במשך עשרות שנות שימושו ברבנות – עשרים וחמש שנים כרב המושב כפר מימון (ולמעשה גם רב הקיבוצים באזור), ושלושים שנה כרב העיר רמת גן – נשלחו אל הרב אריאל אינספור שאלות שהצריכו עיון ובירור מעמיק. נוסף לכך שימש סמכות הלכתית במכונים יישומיים וטכנולוגיים כגון מכון פועה העוסק בענייני פוריות, מכון צומת העוסק בהלכה וטכנולוגיה ומכון התורה והארץ העוסק בהלכה בחקלאות. את התשובות שהשיב כינס בין היתר בששת כרכי הסדרה "באהלה של תורה". בפינת שאלות ותשובות ברשת ענה הרב בקצרה על כעשרת אלפים שאלות. התחום השלישי שבו פרסם הרב ספרות תורנית הוא תחום ההגות היהודית. הספרות בתחום זה עוסקת במפגש שבין ההלכה ובין הציבור, מפגש החיים המודרניים עם התורה ובירור עמדת התורה בנושאים אקטואליים. חלק מנושאים אלה יימצאו בכרכי ספרו "מאהלי תורה" ו"הלכה בימינו". בכל מסלולי הכתיבה התורנית מוסיף הרב לעסוק גם היום בלא הרף.

"התפקידים מחייבים גם לעסוק בהוראה וגם לעסוק בכתיבה", מסכם הרב, "למדתי מרבי הרב אברהם שפירא שתפקידנו להיות חוליה בשרשרת הדורות. זה נעשה הן על ידי הוראה והן על ידי כתיבה או מענה בעל פה. זה התפקיד המרכזי שלנו, להמשיך את השרשרת הרצופה של התורה מדורי דורות – לדורות הבאים".

פרסומים נבחרים

    • באהלה של תורה: שאלות ותשובות, כפר דרום ואשקלון תשנ"ח–תשע"ו, 6 חלקים (זוכה פרס על שם הרב קוק מטעם עיריית תל אביב)
    • מאהלי תורה: מאמרי הגות ומחשבה לתורה ולמועדים, כפר דרום תשנ"ז
    • באהלי שדה: השמיטה – בין חזון למעשה, כפר דרום תש"ס
    • יושב אהלים: שיעורים ישיבתיים במסכתות כתובות וקידושין, רמת גן תשע"א
    • הלכה בימינו: מורשתה, לימודה, הוראתה ויישומה, אשקלון תשע"א
    • הרב יעקב אריאל פרסם מאמרי הלכה רבים בבמות אלה: תחומין (חבר הוועדה המיייעצת למערכת), צהר, באמונת עתיך, זרעים, המעיין, קטיף, ברקאי, שבילין, בשבע
    • מאמרים בענייני השעה בעיתונים ובביטאונים: הצופה, נקודה, דעות, זרעים, עמודים ועוד.
    • בין נושאי מאמריו הרבים: מדע וערכים, יהדות ואקולוגיה, הלכה וטכנולוגיה, מעמד האישה, מבנה המשפחה המודרנית, למדנות נשית, השבת בעידן המודרני, הלכה ודמוקרטיה, מדיניות כלכלית ברוח ההלכה, ההלכה והציונות הדתית, החוק והמוסר הטבעי, המוסר המלחמתי בתורה, תקשורת וקולנוע.
    • מענה לאלפי שאלות הלכתיות במרשתת באתר ישיבה והתורה והארץ
    • מרצה קבוע בימי העיון של המכונים פועה, משפטי ארץ, ואריאל, ובכנסים לדיני ממונות ולתנ"ך