פרופ' שוורץ פרסם כ-150 מחקרים ומאמרים בכתבי עת ובספרות המקצועית. להלן כמה מן הפרסומים המשקפים את עבודתו:
פרופ' שלום שוורץ
על הזוכה
מקבל פרס ישראל לשנת תשס"ז בתחום חקר הפסיכולוגיה.
שלום שוורץ – פרופסור אמריטוס באוניברסיטה הע
התכנים בעמוד
נימוקי השופטים
פרופ' אשר קוריאט, יו"ר, פרופ' אבישי הניק, פרופ' איריס לוין
פרופ' שלום שוורץ הוא חוקר פורה שזכה להכרה בין-לאומית בזכות מחקריו על הערכים האישיים והחברתיים של בני אדם בתרבויות שונות. הוא פרסם ספרים חשובים ומאמרים רבים בבמות המחקריות המרכזיות בפסיכולוגיה חברתית. מחקריו זכו לתהודה רבה בעולם והביאו בעקבותיהם למחקר מסועף בארצות רבות. עבודתו המחקרית של פרופ' שוורץ מגלמת שילוב נדיר בין עיסוק בשאלות בעלות השלכות חשובות להתנהגות האנושית המוסרית והחברתית ובין ניסיון שיטתי להגיע להבנה ולניתוח של שאלות אלו בתוך מסגרת תיאורטית מעמיקה ורבת-היקף. בעבודתו זו הוא הביא כבוד רב למדינת ישראל.
בתחילת דרכו היה פרופ' שוורץ בין החוקרים הראשונים בעולם שעסקו בהתנהגות אלטרואיסטית ופרו-חברתית. הוא חקר את התנאים המביאים בני אדם לעזור לאחרים בעת מצוקה ואת המאפיינים של אנשים הנוטים לתרום לחברה, להתגייס לפעילויות למען הזולת ולעשות מעשי גבורה גם כאשר הם מסכנים את האינטרסים האישיים הצרים.
את עניינו בהתנהגות מוסרית הרחיב פרופ' שוורץ למחקר מעמיק של הערכים האישיים והתרבותיים. הוא פיתח תיאוריה לגבי התוכן והמבנה האוניברסאלי של הערכים שהפכה לתיאוריה המרכזית בתחום, וסיפק כלי מחקרי למדידת ערכים אלו שתורגם לשפות רבות. במסגרת התיאוריה הוא הבחין בין כמה ערכים בסיסיים והגדיר השלכות התנהגותיות אפשרויות של ערכים אלו. כדי לבחון את התיאוריה מן ההיבט הבין-תרבותי הוא יצר רשת של חוקרים ברחבי העולם שבחנו את התיאוריה על היבטיה השונים בהיקף חסר תקדים. תיאוריית הערכים שלו נבחנה עד עתה על עשרות אלפי משתתפים בלמעלה מ-70 מדינות. המחקרים הרבים הניבו שלל של תוצאות לגבי הערכים האישיים והתרבותיים ולגבי ההשלכות של ערכים אלו על מגוון רחב של אמונות, עמדות והתנהגויות. במחקריו הוא תרם רבות לחקר ההבדלים הבין-תרבותיים בכך שהצביע גם על הדמיון הרב בין התרבויות השונות במבנה ובתוכן של הערכים וגם על ההבדלים ביניהן.
עקרונות מספר שנגזרו מן התיאוריה של פרופ' שוורץ זכו ליישומים מעניינים הן בארץ והן בעולם במסגרת מאמצים לבחון אפשרויות להביא לשינויים בעמדות ובהתנהגות. בארץ נבחנו השלכות שנגזרו מן התיאוריה לגבי שאלות מרכזיות כגון הזהות הישראלית, דתיות ואמונה דתית, יחסי יהודים-ערבים, השתלבות עולים בחברה הישראלית, עמדות של חיילי צה"ל, יחסי מורים-תלמידים במערכת החינוך ועוד.
פרופ' שוורץ העמיד תלמידים הרבה וסיפק להם מודל של חוקר המשלב עיסוק בשאלות חברתיות וקיומיות מתוך תחושת שליחות עם מאמץ בלתי מתפשר להגיע להבנה של שאלות אלו בתוך מסגרת תיאורטית בסיסית ותוך שימוש בכלים אנליטיים נוקשים.
על כל אלה מצאנו את פרופ' שלום שוורץ ראוי לפרס ישראל בחקר הפסיכולוגיה לשנת תשס"ז.
קורות חיים
פרופ' שוורץ מתגורר בירושלים. הוא נשוי לפנינה, אב לרחל, לדליה וליונתן וסב לשבעה נכדים.
לימודים והשתלמויות
1957 תואר בוגר בספרות השוואתית (בהצטיינות), אוניברסיטת קולומביה, ניו יורק, ארה"ב
1958 תואר בוגר בספרות עברית, הסמינר התיאולוגי היהודי, ניו יורק, ארה"ב
1959–1960 השתלמות במדעי הרוח, האוניברסיטה העברית, ירושלים
1962 תואר מוסמך בפסיכולוגיה חברתית, המכללה למורים, אוניברסיטת קולומביה, ניו יורק, ארה"ב
1962 תואר מוסמך בספרות עברית והסמכה לרבנות, הסמינר התיאולוגי היהודי, ניו יורק, ארה"ב
1967 תואר דוקטור בפסיכולוגיה חברתית, אוניברסיטת מישיגן, ארה"ב
תפקידים אקדמיים בארץ
1979– פרופסור לפסיכולוגיה, האוניברסיטה העברית, ירושלים (מ-2004 פרופסור אמריטוס)
1984–1986 ראש המחלקה לפסיכולוגיה, האוניברסיטה העברית, ירושלים
1989– בעל הקתדרה לפסיכולוגיה ע"ש שניידרמן, האוניברסיטה העברית, ירושלים
תפקידים אקדמיים בחו"ל
1962–1965 מרצה ליהדות ולחינוך במכללת "מדרשה", דטרויט, מישיגן, ארה"ב
1964–1965 עוזר הוראה, בסוציולוגיה, אוניברסיטת מישיגן, ארה"ב
2002 פרופסור אורח, המכון למחקר כמותי, מנהיים, גרמניה
2002 אורח הרקטור, המכון ללימודים מתקדמים, ברלין, גרמניה
2002–2003 עמית במכון למנהיגות יצירתית, קרוליינה הצפונית, ארה"ב
תפקידים אחרים
1985–1987 נשיא החברה הישראלית למחקר בפסיכולוגיה חברתית
1994–1998 חבר בוועד המנהל של האגודה העולמית לפסיכולוגיה בין-תרבותית
1997– עורך מייעץ של הביטאון לפסיכולוגיה בין-תרבותית
1997– עורך מייעץ של הביטאון האסיאתי לפסיכולוגיה חברתית
2001– חבר הוועדה המדעית המייעצת בסקר החברתי האירופי
כמו כן הוא חבר במערכות של כתבי עת חשובים בסוציולוגיה ובפסיכולוגיה חברתית, ובוועדות הארגון של כינוסים מקצועיים בין-לאומיים
אותות הוקרה, תעודות ופרסים
1953 מלגה ללימודי תואר ראשון, ניו יורק
1954 מלגת היידן לתלמידים מצטיינים, אוניברסיטת קולומביה
1955 פרס הצטיינות במדעי הרוח, אוניברסיטת קולומביה
1957 Phi Beta Kappa על הצטיינות בלימודי התואר הראשון
1964 Sigma Xi על הצטיינות בפסיכולוגיה
1964–1967 מלגת הצטיינות לדוקטורט, האקדמיה הלאומית למדעים, ארה"ב
1966–1967 מענק מחקר מטעם השירות לבריאות הציבור, ארה"ב
1986 תואר דוקטור לשם כבוד, הסמינר התיאולוגי היהודי, ניו יורק
1994 חבר כבוד באגודה הפסיכולוגית של ונצואלה
מפעל חיים
שלום שוורץ נולד ב-1936 בלונג איילנד שבארה"ב לאב שהיה רב של ק
לימודיו האקדמיים היו בספרות השוואתית, באוניברסיטת קולומביה היוקרתית. "למדתי קורס אחד בפסיכולוגיה ביהביוריסטית, והחלטתי שזה לא בשבילי", הוא נזכר בחיוך. בתוך כך למד יהדות בסמינר התיאולוגי היהודי בניו יורק. לקראת סיום הלימודים עשה סמסטר בישראל ובמסגרת הזאת הרבה לטייל בארץ.
לאחר סיום התואר הראשון החליט שוורץ לעסוק בחינוך יהודי לא-פורמלי. הוא המשיך בלימודי יהדות בבית המדרש לרבנות, ובתוך כך למד לתואר שני בפסיכולוגיה חברתית באוניברסיטת קולומביה. גם במהלך התקופה הזאת בילה שנה בארץ, ולמד קורסים באוניברסיטה העברית, שתהיה לימים ביתו האקדמי. עם סיום לימודיו בניו יורק החליט לעשות דוקטורט בפסיכולוגיה חברתית באוניברסיטת מישיגן. בעבודתו חקר את הקשר בין מחויבות חברתית ואישית להתנהגות אלטרואיסטית (הקרבה למען הזולת). בסיום הדוקטורט התקבל לסגל המחלקה לסוציולוגיה באוניברסיטת וויסקונסין, וקודם לדרגת פרופסור מן המניין תוך שש שנים. ב-1971 יצא לשבתון באוניברסיטה העברית, ולימד במחלקה לפסיכולוגיה ובבית הספר לחינוך. לאחר שנתיים בארץ חזרו הוא ומשפחתו לארה"ב והתלבטו אם לעלות לישראל. לאחר משא ומתן ממושך עם האוניברסיטה העברית הגיעה המשפחה ארצה ב-1979. קליטתם בארץ הייתה מהירה, בעזרת חברים שעלו לפניהם.
שוורץ, שכבר היה פסיכולוג חברתי בעל שם, התחיל לחקור בארץ את יחסי הכבוד של מורים לתלמידים, מחקר שנולד לאחר התנסות קשה בבית הספר של בנו, ונועד לשפר את היחסים בין המורים לתלמידים. "המחקר הזה היה כישלון חרוץ", הוא מספר. "אספנו נתונים בעשרות בתי ספר, ואז הבנתי שהבעיה אינה חוסר מוטיבציה של המורים לכבד את התלמידים; הם פשוט אינם יודעים כיצד לעשות זאת בכיתה". הרצון להבין את הנתונים שנותרו בידיו מן המחקר הניע את שוורץ לפתח תיאוריה של התוכן והמבנה של הערכים. כדי לבדוק אם התיאוריה אכן מתאימה לכלל האנושות הוא פיתח מבחן ערכים ופנה לחוקרים ב-20 תרבויות שונות. "הייתי זקוק בערך לחמש מדינות לניתוח הראשוני, אבל חוקרים מ-18 מדינות הסכימו לאסוף נתונים", הוא מספר. "מצאתי תמיכה לטיעוני שהתוכן והמבנה של הערכים משותפים לתרבויות רבות". המחקר עורר הדים רבים. בהמשך חקר שוורץ, עם תלמידיו ועם שותפיו בכמה ארצות, את השפעת הערכים הבסיסיים של הפרט על ההתנהגות היום-יומית, על החלטות כבדות משקל ועל עמדות בתחומים רבים. "זכיתי שתלמידיי המעולים משכללים ומרחיבים את עבודתי", הוא מציין.
עד היום התפשט המחקר ל-74 מדינות בהדרכתו של שוורץ, ובהן גם מדינות שאין להן קשרים עם ישראל. "במקצת מדינות ערב אני בקשר עם החוקרים באמצעות האינטרנט, ואף מקבל מהם נתונים. במדינות אחרות, כולל סוריה, סעודיה, סודן ולבנון, לקחו החוקרים את השאלונים מן הספרות המקצועית, ולי אין מגע איתם", אומר שוורץ. עם שותפיו הוא פיתח שיטות למדוד קדימויות של ערכים גם אצל ילדים, אצל בני נוער ואצל אנשים מחוסרי השכלה בעולם השלישי. מחקרים בקבוצות אלה מגלים שגם אצלם קיימים קשרים בין ערכים העולים בקנה אחד עם התיאוריה.
את תיאוריית הערכים שהתגבשה מן המחקר העצום בהיקפו רתם שוורץ למיפוי תרבותי של העולם. "הצבתי 74 חברות על מפה דו-ממדית שבבסיסה שבעה סוגי ערכים תרבותיים. מיפוי זה מגלה בין שבעה לעשרה אזורים תרבותיים בעולם", הוא מסביר. "מקומה של ישראל על המפה הוא קרוב לתרבות האנגלו-סקסית, ובמיוחד האמריקנית". המחקר המשווה בין תרבויות העולם חשוב להבנת קונפליקטים בין מדינות ותרבויות והבדלים בהתפתחות הדמוקרטיה והכלכלה במדינות שונות, בשיעורי הילודה ובמבנה המשפחה, במדיניות, במסחר הבין-לאומי ועוד.
הפרופ' שוורץ מקווה כי המשך העבודה ומחקרים דומים יוכלו לשפוך אור בעתיד על הבסיסים ההיסטוריים והאחרים להתפתחות השוני התרבותי בעולמנו, בתקווה למצוא דרכים לצמצם את הפערים בין החברות. "דבר אחד ברור כבר עתה", הוא אומר. "השכלה מגשרת על המרחקים בין תרבויות, ולכן זה אולי הדבר החשוב ביותר שיש".
פרסומים נבחרים
-
- 1970 Elicitation of moral obligation and self-sacrificing behavior: An experimental study of volunteering to be a bone marrow donor, Journal of Personality and SocialPsychology
- 1977 Normative influences on altruism, In: Advances in experimental social psychology
- 1987 Teachers respect for pupils, In: Psychology and Counseling in Education (with O. Cohen and others)
- 1992 Universals in the content and structure of values: Theory and empirical tests in 20 countries, In: Advances in Experimental Social Psychology
- 1995 Value priorities and religiosity in four western religions, Social Psychology Quarterly (with S. Huismans)
- 1996 Value priorities and behavior: Applying a theory of integrated value systems, In: The Psychology of Values: The Ontario Symposium
- 2000 Value adaptation to the imposition and collapse of Communist regimes in Eastern Europe, In: Political Psychology: Cultural and Cross Cultural Perspectives (with A. Bardi and G. Bianchi)
- 2004 Mapping and interpreting cultural differences around the world, In: Comparing Cultures, Dimensions of Culture in a Comparative Perspective
- 2005 Escaping from Poverty in Uganda: The Role of Culture and Social Capital (with J. C. Munene and G. Kibanja)
- 2006 Basic human values: Theory measurement and applications, Revue Française de Sociologie
- 2006 A theory of cultural value orientations: Explication and applications, Comparative Sociology
- 2007 Universalism values and the inclusiveness of our moral universe, Journal of Cross Cultural Psychology