מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
פרסי ישראל

מדינת ישראל,

משרד החינוך

חזרה לרשימה

עודד קוטלר

share
שתפו עמוד:
עודד קוטלר

על הזוכה

מקבל פרס ישראל לשנת תשפ"ב בתחום תיאטרון.

פרס ישראל בתחום התיאטרון והמחול לשנת תשפ"ב מוענק למר עודד קוטלר על פועלו והישגיו פורצי הדרך בתחום התיאטרון הישראלי כשחקן, כבמאי וכמנהל אומנותי.
קוטלר ייסד וניהל מסגרות חלוציות שנתנו מקום למגוון קולות, הרחיבו את גבולות הרוח הישראלית, ואפשרו את התפתחותה ושגשוגה של המחזאות הישראלית המקורית. קוטלר מופיע בהצלחה ובכישרון מרובים על הבימות שלנו כבר יותר משבעים שנה וממשיך לחדש, לרענן ולהעשיר עד היום את הסיפור הישראלי.לאורך כל חייו קוטלר ביקש ליצור מתוך הממסד ומחוצה לו, ותר אחרי מסגרות חדשות ופורצות דרך, אחת מהן היא "במת השחקנים", אותה הקים בשנת 1964. אחרי חמש שנות קיום עצמאיות הצטרף עם חברי "במת השחקנים" לתיאטרון חיפה כמנהלו האומנותי.

נימוקי השופטים

מר אבי נשר, גב' יונה אליאן, גב' טליה פז, מר רוני קובן

פרס ישראל בתחום התיאטרון והמחול לשנת תשפ"ב מוענק למר עודד קוטלר על פועלו והישגיו פורצי הדרך בתחום התיאטרון הישראלי כשחקן, כבמאי וכמנהל אומנותי.

קוטלר ייסד וניהל מסגרות חלוציות שנתנו מקום למגוון קולות, הרחיבו את גבולות הרוח הישראלית, ואפשרו את התפתחותה ושגשוגה של המחזאות הישראלית המקורית. קוטלר מופיע בהצלחה ובכישרון מרובים על הבימות שלנו כבר יותר משבעים שנה וממשיך לחדש, לרענן ולהעשיר עד היום את הסיפור הישראלי.לאורך כל חייו קוטלר ביקש ליצור מתוך הממסד ומחוצה לו, ותר אחרי מסגרות חדשות ופורצות דרך, אחת מהן היא "במת השחקנים", אותה הקים בשנת 1964. אחרי חמש שנות קיום עצמאיות הצטרף עם חברי "במת השחקנים" לתיאטרון חיפה כמנהלו האומנותי.

במובן מסוים קוטלר היה שותף ליצירת "יש מאין": הוא העלה את "חפץ" של חנוך לוין כשהיה עדיין מחזאי אנונימי למחצה, וכן העניק חיים בימתיים לשורה ארוכה של מחזאים ישראלים: לוין עצמו, הלל מיטלפונקט, יעקב שבתאי, יהושע סובול, יוסף בר יוסף, דניאל הורוביץ, עדנה מזי"א וסביון ליברכט, וכן קידם את הצד הדרמטורגי בעבודתם של יוצרים ישראלים שמרכז הכובד של עבודתם היה במקום אחר – בנימין גלאי ("סיפור אוריה"), א.ב. יהושע ("הילכו שניים יחדיו"), המשורר תמיר גרינברג ("חברון") ונאוה סמל (האופרה "צחוק של עכברוש"). נראה אפוא כי סיפור פריצתה של המחזאות הישראלית וסיפור חייו ופועלו של קוטלר שזורים זה בזה.

בתור מנהל אומנותי קידם את המחזה המקורי גם בהפקות של במאים אחרים: במיוחד ראוי לשבח שילובה בתיאטרון חיפה של הבמאית נולה צ'לטון ז"ל, מחוללת "התיאטרון התיעודי" בארץ, שהעלתה על בימת התיאטרון הצגות בעלות תוכן חברתי לוחם (למשל נושא האפליה העדתית), המבוססות על "אירועים שהיו", כשההצגה עצמה מתגבשת תוך כדי תהליך ייחודי של ראיונות, תחקיר ועבודה צמודה עם השחקנים, הפועלים כאנסמבל. כל זה נעשה ויכול היה להיעשות תחת המטרייה של עודד קוטלר כמנהל אומנותי של התיאטרון.

על אף ההישגים המרשימים של תיאטרון חיפה באותה עת, חתר קוטלר ליוזמות חדשות שייתנו ביטוי ליוצרים שאינם מצליחים להביא את סיפורם לבמה הממוסדת. וכך, ב־1980 הגה, יזם והקים את פסטיבל עכו לתיאטרון אחר, הפועל בהצלחה עד היום. ב־1977 הוזמן להיות אחד ממקימי מחלקת הדרמה בטלוויזיה הישראלית. כשסיים את כהונתו כמנהל תיאטרון חיפה, ובמקביל להקמתו של פסטיבל עכו, ייסד בעידודו של שלמה (צ'יץ') להט את המרכז התיאטרוני נווה צדק. על תרומתו בהקמת המרכז ופיתוחו זכה בפרס יו"ר הכנסת. בנווה צדק נרתם קוטלר להוביל מאבק ציבורי לביטולה של הצנזורה על מחזות, שנשא פרי, והצנזורה על מחזות בוטלה.

בתפקידו הבא קוטלר היה למנהלו האומנותי של פסטיבל ישראל בירושלים, תפקיד שמילא במשך 5 שנים בין 1985 ל־1990. הוא פתח את הפסטיבל לראשונה ליוצרים החשובים של המאה ה־20, ביניהם תדאוש קנטור, פיטר ברוק, מרתה קלארק, אריאן מנושקין, פינה באוש ועוד רבים וטובים.

לאורך כל דרכו המקצועית המשיך לביים ולשחק וזכה בפרסים רבים, ביניהם פרס מרגלית, פרס המועצה לתרבות ולאמנות, פרסי כינור דוד (חמש זכיות), פרס רוזנבלום, פרס התיאטרון הישראלי למפעל חיים, פרס בית הספר "סם שפיגל" למפעל חיים ופרס אמ"ת על תרומתו רבת השנים לתיאטרון הישראלי.

בין עבודות הבימוי המונומנטליות שלו נזכיר את המחזה "משחקים בחצר האחורית" שהפך לאחד הנצפים ביותר בתיאטרון הישראלי ו"מלאכת החיים" של חנוך לוין. בתיאטרון הקאמרי ביים את האופרה הישראלית "צחוק של עכברוש" מאת נאוה סמל ואלה מילך־שריף (עליה קיבל את פרס הבמאי המצטיין ע"ש יוסף מילוא) ואת ההצגה "גיבור מעמד הפועלים" מאת יהושע סובול.

כשחקן היטיב להופיע בשנים האחרונות ב"הבנאליות של האהבה", ו"נערי ההיסטוריה" בבית ליסין, באופרה הישראלית גילם ב"גבירתי הנאווה" את פרופ' היגינס, ובימים אלה ממש הוא מגלם את תפקיד טרזיאס ב"אדיפוס המלך" בתיאטרון נוצר.

היקף העשייה של קוטלר בלתי נתפס. הוא ביים למעלה מ־70 הצגות ועבד בכל התאטרונים הממוסדים בישראל, בתיאטרוני פרינג' (בימת השחקנים, נווה צדק, פסטיבל עכו, צוותא, סמינר הקיבוצים) וכן בתיאטרונים של גבעתיים, הרצליה, החאן הירושלמי ועוד. אין כמעט מסגרת תיאטרונית בארץ שלא ניכרת בה טביעת אצבעותיו.

חבר השופטים בקטגוריית תיאטרון ומחול לשנת תשפ"ב מתכבד להעניק השנה את פרס ישראל למר תיאטרון עודד קוטלר, האיש שבמו ידיו חצב לנו מסגרות, במות ומילים שנוכל להדהד באמצעותן את עצמנו, את הסיפור שלנו. וגם היום, בגיל 85, קוטלר עדיין מאמין אדוק במעבדה התיאטרונית והוא משתמש בה, גם היום, כדי להבין עוד נדבך ועוד אחד במסעו הגדול לחקר החידה האנושית והישראלית כאחד.

קורות חיים

עודד קוטלר מתגורר בתל אביב, נשוי לאורדית. הוא אב לאמנון, נינה ודניאל, וסב ליונתן, אלה, איתי, עמליה

ציוני דרך

1937 נולד בתל אביב
1952 יזם והקים את תיאטרון "קלעים"
1954 התקבל כשחקן בתיאטרון "האהל"
1956 התגייס ללהקה צבאית פיקוד מרכז
1959 התקבל לתיאטרון הקאמרי במשך שנותיו בתיאטרון הקאמרי (עד 1964) שיחק בהצגות "הלילה השנים־עשר", "גנרל קישוט", "רוזנים ואביונים", "מרי סטוארט", "הזמנה לארמון", "פונדק הרוחות", "גיבור היום", "מהומה רבה על לא דבר", "ויצק", "תוציא את השטקר המים רותחים", "דון ז'ואן" כמו כן ביים את "צ'יפס עם כל דבר" ו"אין ברירה להובסון
1962 סיים בהצטיינות את בית הספר הגבוה למשחק ולבימוי Neighborhood Playhouse, ניו יורק

1964 ייסד וניהל את "במת השחקנים"; במסגרת זו שיחק, בין היתר, בהצגות "אהבה מיוחדת במינה", "הנזירים", "מלקולם הקטן ומלחמתו בסריסים" (כולל בימוי) ו"שידוכין" באותה מסגרת ביים את "חדרים", "סיפור אוריה", "אלפי" ו"ליזיסטרטה" (לקאמרי)
1968 ביים בתיאטרון החאן את "כך משתעשעת אימי המשוגעת"
1969 מונה למנהל האומנותי של תיאטרון חיפה (בהצטרפות "במת השחקנים" לשורות התיאטרון) נוסף לניהול שיחק ב"טרטיף", "החטא ועונשו", "רביזור" ועוד, וביים את "נשים היזהרו מנשים", "אופרה בגרוש", "חפץ", "שכול וכישלון", "טיפולים אחרונים", "הצילו", "נמר חברבורות", "אכזר מכל המלך", "שרגא קטן", "מסיבת סיום", "הנבחרים", "קומדיה וולגארית על דון ז'ואן ושיפל חברו", "זלמנאים", "המחרשה והכוכבים", "סורגים", "שייקספרימנט", "יאשה גורן" ועוד
1977 הקים את מחלקת הדרמה של הטלוויזיה הישראלית
1980 יזם וייסד את הפסטיבל לתיאטרון אחר בעכו ושימש יו"ר ההנהלה הראשון שלו במשך שלוש שנים
1981 יזם וייסד את המרכז התיאטרוני בנווה צדק בתל אביב והיה מנהלו במשך חמש שנים; במסגרת זו שיחק בהצגות "אדם בן כלב" ו"גירושים מאוחרים" וביים את ההצגות "החקירה", "הטייסים", ו"הפטריוט"
1984 השתלם בתחום ניהול מוסדות אומנות בארה"ב
1985 כיהן כמנהל האומנותי של פסטיבל ישראל במשך חמש שנים
1998 שב לשמש המנהל האומנותי והכללי של תיאטרון חיפה לשבע שנים נוספות; במסגרת זו גם ביים את ההצגות "אדי קינג", "שבת ראשון שני", "יאיר", "משחקים בחצר האחורית", "פלטונוב", "הדה גבלר", "לילה בקניון", "הדוד מקייפטאון" ו"הדוד וניה"
2002 שיחק את דמותו של פרופ' היגינס במחזמר "גברתי הנאווה" שהועלה במשכן לאמנויות הבמה;
יזם וייסד את תיאטרון "המעבדה" בירושלים והיה מנהלו האומנותי שלוש שנים
2003 ביים את ההצגה "חייל חוזר הביתה" במסגרת הפסטיבל לתיאטרון קצר
2004 שיחק בתפקיד הראשי בהצגה "איזון עדין" בתיאטרון אנסמבל הרצליה; ייסד פורום יוצרים חדש בתיאטרון במטרה להציב בראש סדר העדיפויות את המרכיב האומנותי; ביים את "סינית אני מדברת אליך" בתיאטרון בית ליסין
2005 ביים את האופרה "צחוק של עכברוש" שהועלתה במסגרת "התזמורת הקאמרית הישראלית"; הקים קבוצת תיאטרון חדשה במסגרת תיאטרון גבעתיים אשר העלתה את ההצגה "מובטל נולד" על בעיית האבטלה בארץ, שאותה כתב, ערך וביים; שיחק בתפקיד הראשי בהצגה "אונור" בתיאטרון בית ליסין
2006 ביים את "גיבור מעמד הפועלים" בתיאטרון הקאמרי; ביים את "תפוחים מן המדבר" בתיאטרון בית ליסין
2007 שיחק בתפקיד הראשי בהצגה "נערי ההיסטוריה" בתיאטרון בית ליסין; ביים את "חברון" כהפקה משותפת של הבימה והקאמרי
2008 שיחק בתפקיד הראשי בהצגה "גוד ביי, אפריקה" בתיאטרון בית ליסין ובד בבד ביים את ההצגה "סרט צרפתי" באותו תיאטרון
2009 שיחק במשך שלוש שנים בתפקיד הראשי (דמותו של מרטין היידגר) בהצגה המצליחה "הבנאליות של האהבה" בתיאטרון בית ליסין; ביים את "הרפר ריגן" בתיאטרון גשר ואף כתב את הגרסה העברית של ההצגה; היה בין יוזמיו ומקימיו של איגוד במאי התיאטרון בישראל ועמד בראשו שלוש שנים
2010 לימד במשך שלוש שנים בבית הספר הגבוה למשחק במכללת סמינר הקיבוצים; הקים בשיתוף עם אמנון מסקין את ה"אקטור סטודיו הישראלי – אולפן השחקנים המחודש"
2011 שיחק שנתיים בתפקיד הראשי בהצגה "ארגנטינה" בתיאטרון חיפה; ניהל אומנותית שלוש שנים את תיאטרון אנסמבל הרצליה וביים בו כמה הצגות
2013 ביים את "פרוסט/ניקסון" בתיאטרון הקאמרי
2015 ביים את "אח יקר" בתיאטרון הקאמרי; ביים את "המחיצה" בתיאטרון החאן
2016 ביים בתיאטרון "החאן" את "עורבים" לפי הגרסה העברית שכתב; שיחק שנתיים בהצגה המצליחה "ההודאה" בתיאטרון יפו; פרסם את ספרו האוטוביוגרפי "ימים רבים לא יכסו" בהוצאת עם עובד
2017 שיחק את דמותו של יצחק בן אהרן בהצגה "ילד לא רצוי" בתיאטרון צוותא ביים את "אחרי טרויה" בחוג לאמנויות התיאטרון של אוניברסיטת תל אביב; שיחק שנתיים בתפקיד מרכזי בהצגה "המורדים" בתיאטרון הקאמרי והבימה
2019 ביים וכתב את "הקללה" (על־פי שלושה מחזות יווניים)
2020 ספרו השני – "הנסיעה" יצא לאור בהוצאת "פרדס"
2021 משחק בהצגת התיאטרון "אדיפוס" (בתפקיד טירסיאס) בתיאטרון "נוצר"
2022 הפיק וביים את "חשמלית ושמה תשוקה" בתיאטרון צוותא

מבחר פרסים והוקרות

2006 פרס רוזנבלום לאמנויות הבמה למפעל חיים – עיריית תל אביב
2008 פרס מפעל חיים על שם מאיר מרגלית – פרסי האקדמיה לתיאטרון
2008 פרס על מפעל חיים – בית הספר סם שפיגל לקולנוע וטלוויזיה
2008 פרס מפעל חיים – התיאטרון הישראלי
2017 פרס אמ"ת לבימוי ומשחק

מפעל חיים

"השתגעתי אחרי הצגות כבר מגיל קטן והייתי נשׂרך אחרי הוריי לתיאטרון", מספר עודד קוטלר, חתן פרס ישראל בתחום התיאטרון לשנה זו. עודד קוטלר נולד בשנת 1937 בתל אביב לאימו חנה (לבית נובובולסקי), בוגרת בית הספר למסחר בתל אביב, ולאביו פינחס, שעסק במסחר ויבוא סחורות. הוא למד בבית הספר היסודי הדתי בילו. "למזלי, תיאטרון הבימה היה ממש סמוך לבית הספר", הוא מספר. "בגיל שבע או שמונה, כשהייתי מסתלק לפעמים מבית הספר, הייתי מסתכל דרך החרכים על התפאורות והנגרייה – וזה כבש אותי. ידעתי שבזה אעסוק בחיים".

בתיכון גאולה המשיך לממש את אהבתו לתיאטרון. "בגיל ארבע־עשרה וחצי הקמתי תיאטרון שקראו לו 'קלעים'. פרסמתי בעיתון 'הארץ שלנו' הודעה שאני מקים חוג חובבי הסרטה. הגיעו די הרבה חבר'ה צעירים". ל"קלעים" הצטרפו מי שלימים הפכו לעמודי התווך של דור התיאטרון הצעיר: גילה אלמגור, עודד תאומי, אילי גורליצקי, הלל נאמן ואחרים. החבורה כתבה תסריטים, דיאלוגים ורעיונות להצגות. "ניגשתי עם הרעיון לעיריית תל אביב, ומנהל אגף התרבות ד"ר שאול לוין נתן לי מקום לעשות חזרות, נגרייה לבנות תפאורות, משרד לשכפל טקסטים. הבאתי את מיטב הרפרטואר, בין היתר מהספרייה של הוריי". כבר בגיל 17 הוזמן לשחק בתיאטרון "האהל" ושם עשה את ראשית דרכו כשחקן מקצועי; הוא היה צעיר השחקנים שם. אביו, שתחילה התנגד בתוקף לנטייתו לתיאטרון משום שלדעתו זה לא היה מקצוע מספיק מעשי ומפרנס, נשבה לבסוף בנטיית ליבו של עודד לאחר שראה אותו על הבמה.

בשנת 1956 התגייס ועבר טירונות קרבית, אך לאחריה שובץ דווקא ללהקת פיקוד מרכז. "בלהקה הכנו תוכניות של שירים ומערכונים", נזכר קוטלר. בין היתר שירת שם עם שייקה לוי, צדי צרפתי, דני ליטאי ועוד. "בזמן מלחמת קדש הופענו לפעמים חמש–שש הופעות ביום, שוב ושוב הקמות של במות וריצה מטורפת".

אחרי השחרור, בשנת 1959, שמע שהתיאטרון הקאמרי עורך בחינות קבלה. "הלכתי להיבחן, ומבין שישים מועמדים אני היחיד שהתקבל", הוא מספר. באותה עת ארגנו חברי הלהקה הצבאית לימודי תיאטרון מפי הבמאי פיטר פריי, שלימד טכניקת משחק מהז'אנר הריאליסטי. כשחקן הקאמרי נשא בתפקידים ראשיים בהצגות כ"וויצק", "הזמנה לארמון", "הלילה השנים־עשר", "גנרל קישוט", "פונדק הרוחות", "רוזנים ואביונים" ועוד. "מדי פעם התחננתי לתפקיד קטן כדי לנוח", אומר קוטלר.

בשנות השישים זכה במלגת לימודים מטעם The Neighborhood Playhouse – מוסד יוקרתי ללימודי תיאטרון בניו יורק, ואחרי תום לימודיו בהצטיינות שב לשורות הקאמרי, הפעם גם כבמאי.

"אחרי זמן מה חשבתי שהקאמרי לא מבטא נכונה את הרוח הישראלית, את האקלים המקומי. למשל, הרפרטואר בקאמרי היה אירופי. אמרתי לעצמי, זה לא יכול להיות, אנחנו ישראלים". וכך, בשנת 1964 פרש מהתיאטרון הקאמרי והקים יחד עם קבוצת עמיתים את "במת השחקנים", תיאטרון שרשם פרק חשוב בהתפתחות התיאטרון הישראלי. "אחד ההישגים שאני זוקף לזכותנו הוא שהתחלנו לבסס טכניקה של הזמנת מחזות ישראליים מקוריים".

אחרי חמש שנות קיום עצמאיות, ובהיעדר תמיכה כספית, נענה קוטלר לפנייה של תיאטרון חיפה, עם עזיבת מייסדו יוסף מילוא, והצטרף עם חברי "במת השחקנים" לתיאטרון חיפה כמנהלו האומנותי. המגמה לפיתוח יצירה שתשקף את הדרמה המתחוללת בחיי המדינה, הביאה את עודד ועמיתיו (בין היתר יחד עם נולה צ'לטון, כלת פרס ישראל) להקדיש כמעט את כל זמנם לפיתוח המחזאות המקורית, קו מרכזי בעבודתו של קוטלר עד היום. בניהולו נתגלו מחזאים כיהושוע סובול, יוסף בר־יוסף, הלל מיטלפונקט, דני הורוביץ, יעקב שבתאי, חנוך לוין ואחרים, שהפכו לעמוד השדרה של המחזאות בישראל, ובכך שינו למעשה את פני התיאטרון ממסגרות של רפרטואר אקלקטי לבחירה של יצירה מקורית. "בהתחלה היינו בודדים, ולאט־לאט אנשים הבינו שאנחנו מספרים את הסיפור הישראלי". אחד ממבקרי התיאטרון בתקופה זו אף המליץ למי שרוצה לראות את "התיאטרון הלאומי האמיתי" לנסוע לחיפה. עודד קוטלר ניהל את התיאטרון בשתי תקופות בנות שבע שנים כל אחת.

בשנת 1977 הוזמן להקים את מחלקת הדרמה בטלוויזיה הישראלית, שם פעל לצד שותפיו דליה הרץ, אברהם הפנר, יעקב שבתאי, יצחק בן נר, דנה כוגן ורם לוי. ב־1980 הגה, יזם והקים את פסטיבל עכו לתיאטרון אחר, ביטוי ליוצרים שאינם מצליחים להביא את אומנותם לבמה הממוסדת. הפסטיבל פועל בהצלחה עד היום.

בשנת 1981, בעידודו של שלמה (צ'יץ') להט, הקים את המרכז התיאטרוני נווה צדק. "זה מפעל שהתחיל כבעל אופי אקספרימנטלי", מסביר קוטלר. "שם התחלנו לעשות דברים משוגעים ושונים, ניסיונות לחדש את התנופה התיאטרונית, להגיע לזיקוק של היצירה". אחת ההצגות האקספרימנטליות שעלו במסגרת זו היא "מסיבת פורים של אדם בן כלב", המבוססת על "אדם בן כלב" של יורם קניוק. "המשחק היה בתיאטרון זירה", מסביר קוטלר. "לפני ההצגה התסובבנו, כל משוגעי בית החולים, בקרב הקהל. כשהקהל נכנס הוא מצא עשרים שחקנים מפוזרים שמדברים דברים לא ברורים". קוטלר עצמו שיחק את דמותו של אדם שטיין. "עברתי חוויה קשה מאוד, אישית", הוא מסכם. "ההצגה טלטלה את הקהל".

בכל תחנות חייו דומה שעודד קוטלר בחר בדרך הלא סלולה, הפועמת, הטוטאלית. "כשאתה בתיאטרון ואתה עובד בעיקר בשביל השכר, אתה עושה שגיאה איומה, כי אתה מייבש את אומנות התיאטרון. הבידור הוא להמונים, אבל לַמעשה התיאטרוני אתה צריך שתקום קבוצה שתתעקש על העבודה המצומצמת, המעמיקה והמחודדת".

החל משנת 1985 ובמשך חמש שנים ניהל את פסטיבל ישראל בירושלים. הפסטיבל בניהולו היה בית ליוצרים מהשורה הראשונה בעולם.

לאורך כל השנים המשיך עודד לביים וגם לשחק. "אתה חייב להישאר קרוב לפרקטיקה", הוא מסביר. גם בימים אלו ממש הוא יזם והפיק את ההצגה "חשמלית ושמה תשוקה" בצוותא תל אביב, והוא עושה זאת עקב בצד אגודל. בתמיכה חלקית של משרד התרבות. "גייסתי שחקנים בסכום נמוך, גייסתי תפאורה, עיצוב, בגדים, גייסתי את שירותי ההפקה של צוותא".

הן בעבודתו כבמאי הן בקורסים שהעביר בסמינר הקיבוצים, בבית צבי ועוד עסק גם בהוראת משחק. בשנת 2010 הקים קוטלר, בשיתוף עם השחקן אמנון מסקין ז"ל, את ה"אקטור סטודיו" (Actors Studio). במסגרת זו נפגשים עשרות שחקנים מקצועיים במטרה להעמיק, לשפר ולחדד בהדרכתו את אומנותם, ללא תשלום. "ההוראה בשבילי היא קודם כול המשך הדאגה שהדורות הבאים ילכו בדרך שאני מאמין בה, לא לכיוון המסחרי אלא לכיוון האומנותי, הסלקטיבי", מסכם עודד קוטלר. "ומעבר לזה, כשאני מלמד אני גם לומד מחדש, שוב ושוב".