מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
פרסי ישראל
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

חזרה לרשימה

ד"ר דוד הררי

share
שתפו עמוד:
ד"ר דוד הררי

על הזוכה

מקבל פרס ישראל לשנת תשע"א בתחום ההנדסה.

דוד הררי – מנהל בכיר (בדימוס) בתעשייה האווירית – הוא הרוח החיה בתהליך פיתוחן של מערכות מטוסים ללא טייס המשמשות היום רכיב מרכזי בפעילות המודיעין של צה"ל ותורמות לעליונותה הטכנולוגית של ישראל בזירות עימות. הפיתוח בהובלתו של הררי ופעילות השיווק שלו הביאו לידי מכירת מערכות אלו למדינות רבות בעולם; חיזקו את התעשייה הישראלית; וביססו את מעמדה של ישראל כיצרנית מובילה של מערכות טכנולוגיות צבאיות.

נימוקי השופטים

פרופ' דן שכטמן, יו"ר, פרופ' אלפרד ברוקשטיין, פרופ' משה גוטליב

ד"ר דוד הררי יזם והוביל את מאמצי הפיתוח והייצור של כלי טיס לא מאוישים (מל"טים) בתעשייה הישראלית. כלים אלו הצעידו את מדינת ישראל לעמדה מובילה בתחום זה בעולם. על תרומתו המכריעה של הררי לפיתוח התחום מוענק לו פרס ישראל בתחום ההנדסה.

תעשיית המל"טים בישראל התפתחה מן ההכרה בצורך המבצעי של חיל האוויר שהחלה להתגבש במלחמת ההתשה (1970) והתעצמה מאוד לאחר מלחמת יום הכיפורים (1973).

לקח עיקרי שהופק ממלחמה זו היה הצורך להקים מערכת מודיעין חזותי המסוגלת לפעול ב'זמן אמת', כלומר לדווח ליחידות בחזית על מיקום האויב בזמן קרב. צורך זה שינה לחלוטין את מפרט כלי הטיס הנדרש. במקום כלי המשמש לצילום שטח גדול, שטס מהר וגבוה ומתוכנת מראש, התעורר צורך בכלי טיס שטס לאט, נמוך, שוהה זמן ממושך מעל המטרות, ומדווח ונשלט בעת ביצוע המשימה. כלים כאלה ומערכות המידע התומכות בהם לא היו באותה העת, לא בישראל ולא בעולם.

בתעשייה האווירית הוקם צוות פיתוח בניהולו של ד"ר דוד הררי, לגיבוש האפיון הטכני של המערכת החדשה. כך נולדה מערכת 'זהבן' – מטוס זעיר ללא טייס (מזל"ט), הכלי המבצעי הראשון מסוג זה – ותעשיית המל"טים החלה לקרום עור וגידים.

מאפייניה העיקריים של המערכת היו יכולת תצפית ב'זמן אמת' באמצעות מצלמת טלוויזיה מיוצבת ומופעלת בידי מפעיל מהקרקע, דרך ערוץ שליטה וקליטת וידאו דו-כיוונית; טיסה מיוצבת במהירות נמוכה ובגובה נמוך באמצעות טייס אוטומטי ממוזער בטכנולוגיה FLY BY WIRE. כלי הטיס החדש (המזל"ט) שפותח הוא קטן ותוכנן במיוחד למשימת תצפית. בד בבד פותח מערך קרונות פיקוד חדש לחלוטין, המאפשר תקשורת מהמזל"ט ואליו; שליטה בנתיבי הטיסה שלו; איכונו והפעלת המצלמה ותצוגת תמונת וידאו, לפענוח ב'זמן אמת'.

מ-1977 עד 1993, משך שש-עשרה שנה, הוביל דוד הררי את הפיתוח ההנדסי ואת הייצור של כל מערכות המטוסים ללא טייס (מל"ט) שנכנסו לשירות מבצעי בחיל האוויר ובחיל המודיעין בישראל ובעולם.

מערכת המזל"ט/המל"ט כוללת מספר רב של תת-מערכות, ופיתוחה דורש שילוב מגוון רחב של מדעים, תחומי הנדסה וטכנולוגיות. אלה כוללים אווירודינמיקה ומדעי הטיסה; מערכות הנעה; מערכות תקשורת; חוזק חומרים; אופטיקה; תוכנת תפעול והטסה.

ישראל הייתה הראשונה שהחליטה לפתח מערכת מזל"ט למודיעין ב'זמן אמת', ולכן לא עמד לרשותו של צוות הפיתוח כל מקור מידע שהיה יכול לסייע בפיתוח המערכת. גם מידע בסיסי כגון נוהלי הטסה של מזל"ט בסביבת מטוסים אזרחיים וצבאיים ונוהל הדרכה ואימון של מטיסים ושל מפעילים לא היו. הנהלים להטסה ולהדרכה שפיתחו דוד הררי וצוותו היו הראשונים, ועד היום הם משמשים בסיס לנהלים בעולם כולו.

עם חדירת השימוש במל"טים לצרכנים נוספים, בעיקר בעולם, התפתחה בארץ תעשיית מל"טים ענפה המבוססת בעיקר על התעשייה האווירית ועל 'אלביט', אך כוללת גם חברות אחרות. כיום אפשר לציין בסיפוק שישראל מובילה את העולם בתחום זה. למערכות מל"ט ישראליות נמצא שימוש לא רק בתחום הצבאי אלא במגוון רחב של תחומים אזרחיים. מערכות מל"ט ישראליות נמכרות למדינות מפותחות רבות, על בסיס תעשייה ענפה המפרנסת כחמשת אלפי עובדים  ומייצאת  מערכות מל"ט בשווי של חמש-מאות מיליון דולר בשנה.

ואלו עיקר הישגיו של ד"ר דוד הררי:

  • מבחינה טכנולוגית: ישראל היא המובילה בעולם ביישום טכנולוגיות שפותחו כולן בארץ, ואלה משלבות מחיר סביר וכישורים המותאמים לדרישות שדה הקרב ולצרכים של המאה ה-21.
  • מבחינה כלכלית: עבודתו של הררי היא דוגמה מובהקת ליצירת שוק עולמי למוצר חדש, תוך מיצוי ידע טכנולוגי ומבצעי שפותח כולו בארץ. התחום מפרנס אלפי משפחות של טכנאים, מהנדסים ואנשי מדע.
  • מבחינה ביטחונית: מלחמת לבנון השנייה; 'חומת מגן'; ועופרת יצוקה' – הבליטו מאוד את יכולתם של המל"טים להשפיע על שדה הקרב. כלים אלו נמנים עם הגורמים החשובים שאפשרו לצה"ל להכריע את הטרור.

על כל אלה מצאה ועדת השופטים את ד"ר דוד הררי ראוי ל'פרס ישראל' בהנדסה לשנת תשע"א.

קורות חיים

דוד הררי – מנהל בכיר (בדימוס) בתעשייה האווירית – הוא הרוח החיה בתהליך פיתוחן של מערכות מטוסים ללא טייס המשמשות היום רכיב מרכזי בפעילות המודיעין של צה"ל ותורמות לעליונותה הטכנולוגית של ישראל בזירות עימות. הפיתוח בהובלתו של הררי ופעילות השיווק שלו הביאו לידי מכירת מערכות אלו למדינות רבות בעולם; חיזקו את התעשייה הישראלית; וביססו את מעמדה של ישראל כיצרנית מובילה של מערכות טכנולוגיות צבאיות.

דוד הררי מתגורר ביהוד; נשוי לקלודי; אב לסנדרין, לרות ולמרים; סב לעשרה נכדים.

לימודים והשתלמויות

1964 תואר מהנדס (התמחות בחשמל ובמכניקה), Travaux Publics, פריז, צרפת
1967 דוקטור לפיזיקה, אוניברסיטת פריז, צרפת
1967 תואר שלישי במחשבים, אוניברסיטת פריס, צרפת 

תפקידים וציוני דרך

1967–1969 מהנדס, צבא צרפת
1969–1970 מייסד תנועת 'עליה' בצרפת ויושב ראשה; מקים מרכז תעסוקה של התעשייה האווירית הישראלית בפריז
1970 עולה לישראל עם משפחתו
1970–1977 מהנדס פיתוח בתחום אבטחת המוצר, התעשייה האווירית
1974–1977 חבר בצוות תכנון מוקדם של מערכת מזל"ט
1977–1987 ראש הפרויקט לפיתוח מזל"ט בתעשייה האווירית
1982–1992 קצין תחזוקה במילואים ביחידת המזל"טים של צה"ל
1987–1993 מנהלו הראשון של מפעל 'מלט' של התעשייה האווירית
1993–1997 מנהל פיתוח עסקי בתעשייה האווירית
1993–1999 נציג ישראל בהנהלת האגודה הבין־לאומית לכלים לא מאוישים
1994–2003 חבר בהנהלת לשכת המסחר ישראל־צרפת
1996–2003 יועץ כלכלי בעבור ממשלת צרפת
1997–2003 סגן סמנכ"ל מחקר ופיתוח בתעשייה האווירית
2003–2009 ראש משלחת התעשייה האווירית לאירופה
2003–2009 חבר בהנהלת לשכת המסחר צרפת־ישראל
2009– היו"ר הישראלי של המועצה המייעצת ל'קרן צרפת־ישראל'
2010– נציג ישראל בוועדה הכלכלית של ארגון המדינות דוברות צרפתית

ציוני דרך בפיתוח כלי טיס לא מאוישים

1981 טיסה מבצעית ראשונה למזל"ט 'זהבן'.
1982 המזל"טים מופעלים בהיקף רחב במלחמת לבנון הראשונה, ומאז משולבים בכל הפעילות המבצעית של צה"ל.
1983 מערכת מזל"ט ראשונה של התעשייה האווירית נמכרת למדינה זרה – שווייץ קונה מערכת 'זהבן'.
1985 התעשייה האווירית מפתחת את מזל"ט Pioneer בעבור הצי האמריקני וחיל הנחתים.
1989 התעשייה האווירית מפתחת מזל"ט חדש, Searcher, בעבור חיל האוויר הישראלי, ולאחר זמן הוא נמכר למדינות רבות באירופה ובאסיה.
1991 Pioneer מופעל בהצלחה רבה במלחמת המפרץ, ובעקבות כך מדינות רבות מתעניינות במערכות מתוצרת התעשייה האווירית.
1992 התעשייה האווירית זוכה במכרז לפיתוח מל"ט חדש בעבור צבא היבשה האמריקני – מערכת Hunter. מערכת המל"ט משמשת עד היום את הכוחות האמריקניים בעיראק ונמכרת גם לצרפת ולבלגיה.
1993 התעשייה האווירית מוכרת את מזל"ט Ranger לשווייץ ולפינלנד.
1993 התעשייה האווירית מפתחת את מל"ט Heron המשמש כיום כלי חשוב במערך האווירי של צה"ל, ונמכר עוד למדינות רבות ובהן צרפת, גרמניה, קנדה, אוסטרליה והודו.
2000 מזל"ט Pioneer מצורף לתצוגת הקבע במוזיאון הלאומי האמריקני לתעופה וחלל (Smithsonian) בוושינגטון.

אותות הוקרה, תעודות ופרסים

1981 פרס ביטחון ישראל על-שם אליהו גולומב
1991 אות 'האגודה הלאומית למערכות לא מאוישות', ארצות-הברית
1991 פרס השיווק של מדינת ישראל, על-שם לורד מרכוס זיו
1997 אות אביר צרפת, Ordre National du Merite
1998 כתב העת הצרפתי Industries et Techniques מציין את הררי בגיליון שעניינו מדענים ומהנדסים ששינו את פני המדע בעשורים האחרונים.
2009 אות הוקרה על מפעל חיים מטעם 'לשכת המהנדסים, האדריכלים והאקדמאים' בישראל

מפעל חיים

דוד הררי נולד ב-1941 במצרים, ובנעוריו היגרה משפחתו לצרפת. הוא חלם להיות רופא, אולם בשל ציוניו הגבוהים במתמטיקה ובפיזיקה בבית הספר העל-יסודי החליט לפנות לבית ספר להנדסה, ולהתמחות בחשמל ובמכניקה. ב-1964, עם תום  לימודיו, תכנן לעלות ארצה עם אשתו, אך בשל קושי למצוא תעסוקה הם שבו לצרפת. הררי המשיך בלימודיו לתואר שלישי במחשבים, ובד בבד כתב דוקטורט בפיזיקה. בעבודתו חקר התפשטות של גלים אלקטרומגנטיים סביב כדור הארץ. בסיום לימודיו גויס לשירות חובה בצבא צרפת.

בימי לימודיו ולאחריהם הוסיף הררי לבקר בישראל דרך קבע. "אחרי מלחמת ששת הימים החלטנו, אשתי ואני, שעלינו לעלות ארצה. עם שחרורי מהצבא הקמתי עם חברים את תנועת 'עליה' בצרפת, כדי לעודד יהודים לעלות לישראל", הוא מספר. "הצלחתי לשכנע את התעשייה האווירית לפתוח משרד תעסוקה בפריז כדי לקלוט כשלוש מאות מהנדסים וטכנאים מצרפת.
ב-1970 עליתי גם אני עם משפחתי במסגרת הזאת". 

בשנותיו הראשונות בתעשייה האווירית עסק הררי בתחום אבטחת המוצר. מאמצע שנות  השבעים של המאה ה-20 היה שותף בקבוצה קטנה שהחלה לעסוק בפיתוח עתידי של טיסן צילום לצורכי מודיעין. "ב-1977 קיבלנו חוזה ממשרד הביטחון ומוניתי לראש הפרויקט. זו הייתה תחילתה של הרפתקה מקצועית. ההתלהבות של כל צוות הפיתוח הייתה אחד הרכיבים החשובים בהצלחתנו", הוא אומר. פיתוחו של המזל"ט (מטוס זעיר ללא טייס), שכונה 'זהבן', נמשך יותר משלוש שנים. ב-1981 נעשה בו שימוש מבצעי ראשון בעת משבר הטילים בלבנון. המזל"ט שידר תמונות של מערך הטילים הסורי ותרם לקבלת ההחלטות של ממשלת ישראל.

ביוני 1982, עם פרוץ מלחמת לבנון הראשונה, שולבו מערכות המזל"ט במלחמה. "המזל"טים העבירו מידע לכוחות הקרקע בזמן הלחימה", מספר הררי. "הדבר הוסיף ללחימה מודיעין מסוג חדש בזמן אמת, וסייע למשל לכוחות מכותרים להיחלץ מהאויב".

לאחר המלחמה שקדו הררי וצוותו על שיפור המזל"ט, ובכלל זה הגדלת טווח הטיסה שלו; הארכת זמן שהותו באוויר; ושכלול המצלמות שהוא נושא. הררי הוצב בשירות מילואים בתפקיד קצין תחזוקה ביחידת המזל"טים, וכך עמד מקרוב על צרכיהם של מפעילי המערכת בעבודה המבצעית.

מהלך אחר שעשתה התעשייה האווירית לאחר המלחמה היה שיווקה של המערכת בעולם. מדינות רבות התעניינו באמצעי הלחימה החדש שהיה בשימוש צה"ל. הראשונה לקנותו הייתה שווייץ. ב-1985 נמכרה המערכת הראשונה לארצות-הברית. כעבור שנים אחדות היה מזל"ט 'Pioneer' מתוצרת ישראל רכיב חשוב בהצלחתה של ארצות-הברית במלחמת המפרץ. לאחר המלחמה קיבל הררי מכתב הערכה מאת האדמירל וויליאם בואז, שפיקד על הפעלת המזל"טים, וכן תעודת הוקרה מהאגודה האמריקנית לכלי טַיִס לא מאוישים. בעקבות ההצלחה במלחמה התעורר בעולם עניין רב בתחום, והמזל"טים הישראליים נמכרו למדינות רבות. כך נעשתה ישראל למובילה בתחום, בקנה מידה עולמי. כעבור זמן זכתה התעשייה האווירית במכרז של ארצות-הברית לפיתוח הדור הבא של המזל"טים, לשימוש כוחות קרקע. התעשייה האווירית פיתחה את מערכת 'Hunter', המשמשת עד היום את הכוחות האמריקניים בעיראק בהצלחה. המערכת נמכרה גם לצרפת ולבלגיה.

ב-1993 מונה הררי למנהל פיתוח עסקי בתעשייה האווירית, וב-1997 מונה לסגן סמנכ"ל למחקר ולפיתוח. "בתפקידים האלה פעלתי לשיפור שיטות הפיתוח של החברה, והתמודדתי עם האתגר הגדול של שיפור כושר התחרות שלה", הוא מספר. "התעשייה האווירית היא שהובילה את ישראל למחקר ולפיתוח עם כניסתה לקהילה האירופית, וקידמה שיתוף פעולה עם גורמים רבים".

ב-2003 מונה הררי למנהל משלחת התעשייה האווירית לאירופה, וקידם תכניות רבות לשיתוף פעולה של ישראל עם מדינות האיחוד האירופי. הוא היה שותף למסירת המטוס ללא טייס 'Heron' לצרפת, לשם הפעלתו באפגניסטן. המערכת גם בשימוש של מדינות אחרות, ובהן ספרד, גרמניה, קנדה, הודו ואוסטרליה. 

ב-2008 פרש הררי לגמלאות, והוא מוסיף כיום לסייע למגוון חברות ולגופים ישראליים המעוניינים לפתח קשרי מסחר וטכנולוגיה עם צרפת.

"עליתי עם משפחתי ארצה מתוך ציונות. באנו לתרום ולבנות את המדינה", מסכם הררי. "זו גאווה אדירה שזכיתי להיות ממובילי הפיתוח של המזל"ט בתעשייה האווירית – כלי שסייע לישראל במלחמותיה, ותרם רבות להצלת חיי אדם. לגאווה זו שותפים כל חברי צוות הפיתוח והייצור של המערכת, לרבות מנכ"ל התעשייה האוורית לשעבר, משה קרת. שני חברים מיוחדים היו שותפים אף הם והלכו לעולמם: משה בלומקין ז"ל וצ'רלי אטאלי ז"ל. אין ספק שהמזל"ט תרם רבות לביטחון ישראל ועל כך גאוותי".